گفتكو با آية الله محمد باقر محمودي - صفحه 167

خلفا ـ كه از حوادث مهم صدر اسلام است ـ چه علل و انگيزه هايى داشته است؟

استاد محمودى: اعتقاد من اين است كه اين كار، براى محروم نگاه داشتن اهل بيت(ع) از حقوقشان و تثبيت حكومت ظالمان و جهّال بر جامعه اسلامى صورت گرفت.

علوم حديث : پس از صدر اوّل، با چنان منع ها و موانعى، چه كسانى پرچم شيعه و علوم اهل بيت(ع) را در جهان، برافراشته نگاه داشتند؟

استاد محمودى: لواى حديث شيعه، از قرن چهارم به اين سو، به وسيله ثقةالاسلام كلينى، ابن قولويه، شيخ مفيد، صدوقين، شيخ طوسى، فيض كاشانى، مجلسى اوّل، مجلسى دوم و اقران آنها برافراشته شد.

علوم حديث : در هر حال، حديث در ميان شيعه و اهل سنّت، چه ادوارى را پشت سر گذاشته؟

استاد محمودى: به عقيده بنده، تنها مرحله جمع آورى و تبويب را پشت سر گذاشته است و بس!

علوم حديث : برجسته ترين پژوهشهاى محقّقان شيعه و سنّى (در حوزه حديث) را كدامها مى دانيد؟

استاد محمودى: اهل سنّت، در زمينه روات حديث و سند احاديث، كوششهاى فراوانى كرده اند. اخيراً مجموعه هاى موضوعى خوبى هم تدوين كرده اند (مثل جمع آورى احاديثى كه در موضوع اهل بيت ـ ع ـ است. هر چند اكثر آنها بيشتر احاديث مربوط به اهل بيت را كتمان كرده اند). امّا شيعه، آن طور كه شايسته و

صفحه از 176