نقدي بر انتساب لقب و کنيه‌اي ناسازوار به امام عصر عليه السلام - صفحه 68

الحدیث به شمار می‌رود‏ و مؤلف در بخش پایانی آن به تعییین کنیه‌ها و القاب معصومان علیهم السلام در روایات شیعه پرداخته و می‌نویسد:
... و صاحب ناحیه را بر حضرت صاحب الامر اطلاق می‏كنند، و گاه هست غایب و علیل و غریم و حجت را نیز بر آن حضرت اطلاق می‏كنند.۱.

معنا شناسی واژه علیل

واژه علیل در زبان عربی به همان معنایی آمده است که در فارسی به کار می‌رود؛ یعنی «مریض، بیمار و رنجور».۲ و در معاجم عربی مفهومی متفاوت برای آن _ که شایسته انتساب به معصوم باشد _ ذکر نشده است. خلیل بن احمد فراهیدی در این باره می‌نویسد:
العِلَّة: المرض. و صاحبها مُعْتَل.ّ و العِلَّة: حدث یشغل صاحبه عن وجهه. و العَلِیل: المریض‏.۳.

مشکل انتساب این لقب به امام علیه السلام

در باره انتساب لقب «علیل» به امام عصر علیه السلام چند نکته قابل تأمل است:
1. هیچ یک از کسانی که به جمع آوری کنیه‌ها و القاب امام زمان علیه السلام پرداخته‌اند، از چنین لقبی سخن به میان نیاورده‌‌اند؛ مانند محدث نوری(م1320ق) که در کتاب النجم الثاقب خود با تفحصی گسترده جمعاً 182 اسم، کنیه و لقب را به ترتیب الفبا برای آن حضرت گردآورده است. ۴ و نیز مرحوم حایری(م1323ق) در کتاب الزام الناصب 186 مورد را گزارش کرده است.۵
2. اثری از چنین لقبی در بسیاری از کتب رجالی شیعه نیز _ که بخشی را به بیان کنیه‌ها و القاب ائمه علیهم السلام در روایات اختصاص داده‌اند _ یافت نمی‌شود.۶

1.. لوامع صاحبقرانی، ج‏۱، ص۱۰۸

2.. فرهنگ فارسی معین، ج۲، ص۲۳۴۹.

3.. کتاب العین، ج‏۱، ص، ۸۸. ابن منظور نیز شبیه به همین تعبیر را آورده و می‌‌نویسد: «العِلَّة المَرَضُ. عَلَ‏ یَعِلُ‏ و اعْتَلَ‏ أَی مَرِض، فهو عَلِیل» ( لسان العرب، ج‏۱۱، ص۴۷۱)

4.النجم الثاقب، ص۱۶۵تا ص۲۶۸: «الباب الثّانی: فی أسماء و القاب المهدی - صلوات الله علیه - الشریفة المذکورة فی القرآن المجید و سائر الکتب السماویة و اخبار اهل البیت و ألسنة الرواة و المحدثین و المثبتة فی کتب الأخبار و السیر و الرجال».

5.. إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج‏۱، الثمرة الثالثة فی أسمائه و ألقابه و کناه سلام الله علیه و علی آبائه، ص۴۲۶ - ۴۳۵.

6.. مانند: ‏منتهی المقال فی أحوال الرجال، ج‌‌۱، ص۲۶، المقدمة الثالثة فی کنی الأئمة؛ مجمع الرجال، ج۷، ص۱۹۴-۱۹۵، الفائده الرابعة؛ الرسائل الرجالیة، ج۲، ص۱۷۷- ۱۸۴؛ نقد الرجال، ج۵، ص۳۱۶ - ۳۱۷؛ جامع الرواة، ج۲، ص۴۶۱ - ۴۶۳؛ الفوائد الرجالیه من تنقیح الرجال، ج۱، ص۳۹۹-۴۰۲؛ جامع المقال فیما یتعلق باحوال الحدیث و الرجال، ص۱۸۴.

صفحه از 82