نقدي بر انتساب لقب و کنيه‌اي ناسازوار به امام عصر عليه السلام - صفحه 75

جعفر الهُمانی دانسته است.۱
شیخ ابوعلی حائری در منتهی المقال در شرح حال ابراهیم بن محمد همدانی،
می‏نویسد:
و یظهر من ترجمة فارس بن حاتم أن المراد بالعلیل: علی بن جعفر الهمانی، و کأنّه کان علیلاً.۲.
منظور از علیل [بیمار] علی بن جعفر همانی است که گویا علیل و بیمار بوده است.
علی بن جعفر الهُمانیّ کیست؟
در مجموعه کتب رجالی شیعه این اطلاعات در باره وی وجود دارد:
نجاشی(م450ق) در باره علی بن جعفر الهُمانیّ ۳ می‌نویسد:
علی بن جعفر الهُمانیّ البرمكیّ یعرف منه و ینكر، له مسائل لأبی الحسن العسكری علیه السلام.۴.
که حاکی از معاصر بودن وی با امام هادی علیه السلام است.
شیخ طوسی (م460ق‏) در رجالش علی بن جعفر را در ذیل اصحاب امام هادی با عبارت «وكیل ثقة»۵ و در اصحاب امام حسن عسکری با عبارت « قیم لأبی الحسن ، ثقة»۶ توصیف کرده است.
و در کتاب الغیبة نیز وی را در زمره سفرای ممدوح برشمرده و می‌نویسد:
و منهم علی بن جعفر الهُمانی و كان فاضلاً مرضیاً، من وكلاء أبی الحسن، و أبی محمد علیهما السلام.۷.
کشی نیز علی بن جعفر را وكیل أبی الحسن (امام هادی علیه السلام) برشمرده و جریانی را نقل می‌کند که نشان می‌دهد متوکل وی را به جرم وکیل امام بودن مدتی
طولانی حبس کرده و قصد کشتن وی را داشت که وی از امام کمک می‌خواهد

1.. الفوائد الرجالیة، ج۱، ص۳۸۶، به نقل از رجال الطوسی، ص ۳۶۸، ش۲۰ و ص ۳۹۸، ش۱۱ و ص ۴۱۰، ش۱۳.

2.. منتهی المقال فی احوال الرجال، ج۱، ص۲۰۲

3.. ابن داوود (زنده در ۷۰۷ق) در باره وی می‌‌نویسد: «علی بن جعفر الهمانی، منسوب إلی هُمَیْنِیَا قریة من سواد بغداد یعرف منه و ینکر» (الرجال، ش۳۲۳، ص۴۸۲).

4.. رجال النجاشی، ش۷۴۰، ص۲۸۰

5.. رجال‏الطوسی، ص‏۳۸۸.

6.. همان، ص‏۴۰۰.

7.. الغیبة، ص۳۵۰

صفحه از 82