گواهى موسى عليه السلام بر نبوّت محمّد صلى اللَّه عليه وآله
امام عليه السلام : مىدانى كه موسى به بنىاسرائيل فرمود كه : «به طور حتم ، پيامبرى از برادران شما براى شما مبعوث مىشود . حتماً او را تصديق كنيد [ و ]سخن او را بشنويد » .
آيا براى بنىاسرائيل برادرانى جز فرزندان اسماعيل مىدانى ؟
رأس الجالوت : مطلبى را كه نقل كرديد، گفته موسى است و ما آن را انكار نمىكنيم .
امام عليه السلام : آيا از برادران بنىاسرائيل ، پيامبرى جز محمّد براى شما آمده است ؟
رأس الجالوت : نه .
امام عليه السلام : آيا آنچه گفتم ، صحيح نيست و نبوّت محمّد را اثبات نمىكند؟
رأس الجالوت : چرا ؛ ولى دوست دارم صحّت آن را به وسيله تورات تأييد كنيد ؟
نبوّت محمّد صلى اللَّه عليه وآله در تورات
امام عليه السلام : آيا نمىپذيرى كه تورات به شما مىگويد : «روشنايى، از كوه طور سينا آمد ؛ از كوه ساعير بر ما پرتو افكند و از كوه فاران بر ما آشكار شد »؟
رأس الجالوت : اين كلمات در تورات هست ؛ ولى مقصود از آنها را نمىدانم .
امام عليه السلام : من ، مقصود آن را بيان مىكنم :
مقصود از جمله «روشنايى ، از طور سينا آمد» ، مطالبى است كه خداوند بهعنوان وحى به موسى بر كوه طور نازل فرمود .
و مقصود از ساعير در جمله «از كوه ساعير بر مردم پرتو افكند» ، كوهى است كه خدا بر آن به عيسى وحى مىنمود .
و مقصود از فاران در جمله «از كوه فاران بر ما آشكار شد» ، كوهى است از كوههاى مكه كه فاصله بين آن و مكه ، مسافت يك روز راه است .
و شعياى پيامبر ، در مطالبى كه تو و يارانت آن را جزو تورات مىدانيد ، گفته : «دو سوار ديدم كه زمين براى آنها روشن شده بود : يكى سوار بر درازگوش و ديگرى سوار بر شتر» .
مقصود از «سوار بر درازگوش» و «سوار بر شتر» چيست ؟
رأس الجالوت : نمىدانم . شما بفرماييد .
امام عليه السلام : مقصود از اوّلى عيسى، و دومى محمّد است . آيا انكار مىكنى كه اين ، جزو تورات است ؟
رأس الجالوت : نه .
امام عليه السلام : «حيقوق پيامبر» را مىشناسى ؟
رأس الجالوت : آرى ، مىشناسم .