151
مناظره‌های آموزنده

فصل پانزدهم : مناظره امام رضا و زنديق‏

خدمتگزار امام رضا عليه السلام مى‏گويد : يكى از زنادقه‏۱ خدمت امام رضا عليه السلام رسيد ، در حالى كه جماعتى نزد آن حضرت بودند .

بديهى‏ترين نقاط ضعف منكران مبدأ و معاد

امام عليه السلام رو به او نمود و فرمود : اگر فرضاً نظريّه شما [ در رابطه با مبدأ و معاد ، ]صحيح باشد ، و حال آن‏كه چنين نيست ، آيا قبول دارى كه در نهايت ، ما و شما يكسان هستيم و نمازها و روزه‏ها و زكات‏هاى ما و اعتراف ما به مبدأ و معاد ، براى ما زيانى ندارد؟
زنديق كه پاسخى نداشت ، سكوت اختيار كرد .
امام عليه السلام ادامه داد و فرمود : اگر نظريّه ما [ در رابطه با مبدأ و معاد ، ]صحيح باشد ، در حالى‏كه چنين هم هست ، آيا قبول دارى كه شما هلاك شده‏ايد و ما نجات يافته‏ايم ؟

خدا چگونه و كجاست ؟!

زِنديق كه باز پاسخى نداشت ، سخن را به جاى ديگر كشيد و گفت : خدا رحمتت كند! به من بگو كه او (خدا ) چگونه است و كجاست ؟
امام عليه السلام : واى بر تو ! راه را اشتباه رفتى . او «كجا» را به وجود آورد ؛ او بود و «مكانى» نبود . نيز او «چگونگى» را ايجاد كرد ؛ او بود و «چگونگى» وجود نداشت . خداوند با كيفيت و مكان ، شناخته نمى‏شود و با حواس ، قابل درك نيست، و او را با هيچ چيز نمى‏توان مقايسه نمود .
زنديق : بنابراين او چيزى نيست ؛ چون با هيچ يك از حواس ، قابل درك نيست .
امام عليه السلام : واى بر تو! چون حواس نمى‏توانند او را ادراك كند ، تو منكِر او مى‏شوى ؟ ما درست بر عكس ، به دليل اين‏كه حواس ما از ادارك او ناتوان‏اند ، يقين مى‏كنيم كه او پروردگار ماست و شباهتى با ساير موجودات ندارد !

1.زنادقه جمع زنديق (به معناى بى دين) است .


مناظره‌های آموزنده
150
  • نام منبع :
    مناظره‌های آموزنده
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 134960
صفحه از 162
پرینت  ارسال به