49
مناظره‌های آموزنده

فصل ششم : مناظره امام صادق و طبيب هندى‏

يكى از دوستان صميمى امام صادق عليه السلام به نام «مُفَضَّل» ، براى امام نامه‏اى به اين مضمون نوشت كه : اخيراً عدّه‏اى در جامعه ما پيدا شده‏اند كه منكِر وجود خدا هستند و در اين زمينه با مردم بحث و گفتگو مى‏كنند . ضمناً از امام خواست كه كتابى در باره ردّ شبهات آنها تأليف نمايد .

نسخه درمان وسوسه‏ها

امام در پاسخ او نوشت : ... يكى از نعمت‏هاى بزرگى كه خداوند به بشر عنايت فرموده ، اين است كه آنها را با سرشت خداشناسى آفريده و [ بر اين اساس ، ]از آنها به شناسايى خود اعتراف گرفته و كتابى براى آنها فرستاده كه نسخه درمان تمام وسوسه‏ها و شبهات است ... .
به جان خودم سوگند كه خداوند در شناساندن خود به اين مردم نادان ، كوتاهى نكرده است ؛ زيرا آنان نظام شگفت و دقيق آفرينش خويش و آسمان‏ها و زمين را كه به طور روشن و آشكار بر وجود نظم دهنده آنها دلالت مى‏كند ، مشاهده مى‏نمايند .

فلسفه انكار خدا

اين گونه مردم ، بايد فلسفه انكار خدا را در وجود خود ، جستجو كنند ؛ زيرا آنان مردمى هستند فاسد و مرتكب‏شونده انواع گناهان و آلودگى‏ها و هوسرانى‏ها و مردمى هستند كه به گناه و آلودگى عادت كرده‏اند و در نتيجه تمايلات ، زمام اختيار از كف آنها ربوده و از بس كه ظلم كرده‏اند ، شيطان بر آنها چيره شده است . بدين‏سان خداوند ، شايستگى پذيرش حقيقت را از چنين افرادى سلب مى‏نمايد .


مناظره‌های آموزنده
48
  • نام منبع :
    مناظره‌های آموزنده
    سایر پدیدآورندگان :
    غیوری، سید مجتبی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 134978
صفحه از 162
پرینت  ارسال به