357
نقض

[ 125 ]

[ جنگ و صلح على(ع) به مصلحت و مبتنى بر عقلانيت ]

[ جبهه حق على(ع) در مقابل اهل باطل در جمل و صفين ]

آنگه گفته است:
و نبينى كه چون نوبتِ خلافت بدو رسيد، در حرب صفّين به يك ساعت سى هزار مرد كشته شدند، و عبداللَّه عبّاس او را مى‏گفت: مصلحت در آن است كه اين عاملان عِراق و شام ۱ و آذربيجان ۲ و مصر و مغرب بر اعمال خودشان ۳ مقرّر دارى تا بيعت به تو فرستند، آنگه بعد از آن اگر خواهى معزولِ‏شان بكنى. على مى‏گفت كه نكنم كه نبايد كه ايشان جورى در عهدِ خلافت من بكنند كه من بدان مأخوذ باشم تا بنگرم تا خود

1.«و شام» فقط در ح - د.

2.ح - د - م: «آذربايجان». ث: «ادم بيدجان». ب: «أذرباييجان».

3.ح: «و اعمال خوزستان».


نقض
356

و القاسطين و المارقين»؛ ۱ اگر امام صلح كرد، از رسول آموخت؛ اگر جنگ كرد از او ديد؛ اگر اين در صفّين ظفر نيافت، او در حنين ظهر نيافت؛ اگر او روز فتح مكّه ظفر يافت، او روزِ جمل ظفر يافت؛ اگر او مواسات كرد براى مصلحت [ و باسمك اللّهمّ ۲ نوشت اين نيز مواسات كرد و در خانه ۳رفت تا غير متصرّف شد از براى مصلحت ۴ ]؛ و اگر او سال و مه ۵ تيرِ دلِ مشركان شد، اين نيز روز و شب خارِ ديده مجبّران شد. ۶ اين را بر آن قياس مى‏بايد كردن تا هيچ شبهتى بنماند با چندينى ۷ حجّت و بيّنت. و الحمدُ للَّه النّاصر لأوليائِه، و القاهر على‏ أعدائِه.

1.از روايات متواتر در ميان خاصه و عامه است كه پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله به اميرالمؤمنين عليه السلام فرموده است. مراجعه شود به: الجمل، شيخ مفيد، ص ۳۵؛ الإفصاح، شيخ مفيد، ۱۳۵؛ الاقتصاد، شيخ طوسي، ص ۱۸۱؛ الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص ۱۲۳، ح ۲۰۱؛ كنز الفوائد، كراجكى، ص ۲۷۹؛ إعلام الورى، ج ۱، ص ۹۲.

2.عرب در جاهليت «باسمك اللهم» را به جاى «بسم اللَّه الرحمن الرحيم» به كار مى‏بردند. مراجعه شود به: الكافي، ج ۸، ص ۳۲۶؛ الاختصاص، ص ۱۲۳؛ كنز الفوائد، كراجكى، ص ۲۴۹.

3.صفحه «۳۲۸» چاپ قديم‏

4.عبارت ميان دو قلاب فقط در دو نسخه «ح - د» است.

5.م - ب - ح - د: «سال و ماه».

6.براى تحقيق در تشابه اميرالمؤمنين عليه السلام به پيغمبر خاتم صلى اللَّه عليه و آله رجوع شود به تعليقه ۱۳۴.

7.م - ب - ح - د: «با چندين».

  • نام منبع :
    نقض
    سایر پدیدآورندگان :
    محدث ارموی، میر جلال الدین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 398830
صفحه از 1250
پرینت  ارسال به