131
بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض

هيچ عاقل اين وجه را انكار نتواند كردن و إلّا مگر به جحودِ محض. (ص‏502)

13. قيد نفى‏

پس اتّفاق است كه اين حق، هرگز نگاه نداشته‏اند و ضايع مانده است و هَدَر شده است. (ص‏335)

14. قيد تصديق‏

به مذهب شيعه اخبار آحاد البتّه ايجاب علم و عمل نكند، و خبر چون صحيح و متواتر باشد، مسموع و مقبول باشد و ايجاب علم و عمل كند. (ص‏39)
مردى را گفتند: از كجايى؟ گفت: از ماورامين. گفتند: الحق سر و ريشى رنگين دارى، از دو جاى باشد. (ص‏640)

15. قيد تشبيه‏

پس مذهبِ سنّت را آويختنِ چنان قاضى در دار السنّه، خللى و نقصانى بنكرد، مانا كه آويختن خليفه زاهد مذهبِ شيعه را نقصانى نكند. (ص‏193)

16. قيد تبرّى و ادب‏

از اين الزام بر قول وى دانم كه مفرّى نباشد و هركس كه اين فصل به استقصا برخواند، كذّابى و نامعتمدىِ او بداند نعوذ باللَّه من شرّ الضّلال و من سوء المقال! (ص‏22)
خواجه گويد: در صلابت با بوجهل برابر است. نعوذ باللَّه من هذا المقال! (ص‏176)

17. قيد علّت‏

شيعت از اين هفتاد و دو طايفه، هيچ را كافر ندانند و كافر نخوانند؛ زيرا كه هم مقرّند به خداى و رسول و از امّت رسول اند. (ص‏462)
زيرا كه دين هر دو متين بودند خداى تعالى دعاوى رسول اجابت كرد و عمر را هدايت داد. (ص‏175)


بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
130

جايى مى‏گويد: عُمَر به فضل، از على بهتر است، و جايى مى‏گويد: در صلابت با بوجهل همبر است، دريغا سنّيان به تعصّب. (ص‏176)

8. قيد تعجّب‏

عجب است از شخصى كه دعوى دوستى بوبكر و عمر كند و چندينى قلم به مساوى ايشان براند! (ص‏273)
اى عجب! اگر متقدّمان خود رافضى بودند، آمدن و اختيارِ ابن المقفّع كردن، باطل و بى فايده باشد. (ص‏26)

9. قيد تدريج‏

امّا جواب اين فصل مشنّع به انصاف گوش بايد داشتن و واحد به واحد برخواندن. (ص 118)

10. قيد تفسير

ما تمكين دهيم ايشان را يعنى به وقت خروج قائم، شيعت را، تا جهاندارى كنند و قائم، پادشاهى كند. (ص‏267)
بزرگانِ اجدادِ مصطفى، اين اسامى مُضاف به بتان اختيار مى‏كردند تا بدان شبهت آن نور منقطع نشود؟ و اين معنى أظهر من الشّمس است. (ص 517)

11. قيد پرسش‏

خبرى بى اصل است و حديثى بى نقل نادرست، نمى‏دانم تا بوطالب در دوزخ چرا بود؟ (ص‏512)
اگر مصنّف دعوى علم تواريخ مى‏كند بايد داند كه على كه بود و چه كرد و كجا بود؟ (ص‏168)

12. قيد استثنا

اين مذهب جبر، هيچ عالمى فاضلى عابدى عفيف‏نفسى اختيار نكند مگر مشتى دروغ‏بازى لَتَنبان مَنبَل بى‏نماز بربطساز چنگ‏نواز زرق‏فروش. (ص‏189)

  • نام منبع :
    بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 374562
صفحه از 218
پرینت  ارسال به