191
بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض

همچنين، و نيز؛ 3. حروف ربط همپايه مزدوج كه عبارت اند از: هم... هم، نه...نه.
فصل دهم، به بررسى پيشوندها، ميانوندها و پسوندهاى موجود در كتاب نقض پرداخته شد و پس از شناسايى، معرفى شدند.
فصل يازدهم، به بررسى واج‏ها اختصاص يافت. در اين فصل، تحوّلات واج‏ها و تفاوت آنها با فارسى امروز در نظر گرفته شد كه شامل ابدال و تخفيف در صامت‏ها و مصوّت‏ها و بيشترين سهم از آن، ابدال و تخفيف صامت‏ها بود. در عين حال، مواردى هم از افزايش واج و ابدالِ همراه افزايش ديده شد.


بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
190

تقسيم‏بندى قيد از جهت ساخت و نوع قيد، عبارت است از: گروه‏هاى قيدى نشانه‏دار (كه خود به چهار نوع تقسيم مى‏شود) و گروه‏هاى قيدى بى‏نشانه (كه خود به سه نوع: مختص، اسم‏هاى مشترك و صفت‏هاى مشترك، تقسيم مى‏شود).
در فصل هشتم، به بررسى شبه‏جمله‏ها پرداختيم و نمونه‏هايى از انواع موجود در كتاب نقض را - كه شامل: شبه جمله ندا، تحذير، اميد و آرزو و... مى‏شود - بيان كرديم.
فصل نهم، به صورت مفصّل و گسترده، به انواع نقش‏نماها اختصاص يافت كه عبارت بودند از: 1. حروف اضافه: نشانه متمّم در جمله است؛ 2. حروف ربط يا پيوند، كه خود بر دو دسته تقسيم شده است: الف. حروف ربط وابسته ساز (كه عامل پيوند دو جمله و نشانه جمله وابسته است)، ب.حروف ربط همپايه‏ساز (كه دو كلمه يا دو جمله را هم نقش و همپايه مى‏سازد)؛ 3. حروف نشانه ندا: كه نشانه نقش مناداست؛ 4. حروف نشانه مفعول: كه نقش مفعول را در جمله نشان مى‏دهد؛ 5. كسره اضافه: كه نشانه اضافه و اتّصاف است.
حروف اضافه از نظر ساختمان، به دو دسته تقسيم مى‏شوند: 1. حروف اضافه ساده كه عبارت اند از: به، با، بر، جز، چون، در، را، كه، مانند، مگر، نزديك، الّا، اندر؛ 2. حروف اضافه مركّب: آن است كه بيش از يك كلمه باشد. حروف اضافه مركّب، بيشتر از به هم پيوستگى حرف‏هاى اضافه و گاه از به هم پيوستن حرف ربط و اضافه ساخته مى‏شود. حروف اضافه مركّب كه در كتاب نقض، به كار رفته‏اند، عبارت اند از: از بهر، از بهر آن كه، از براى، از روى، از طرف، از قبل، از جانب، از جهت، از طريق، از جمله، به جز، به نزد، به جاى، با اين همه، بعد از، بيرون از، پس از، تا به، در پى، درحقّ، در سر، در ميان، و بر سبيل.
در ادامه، حروف ربط بيان شده‏اند كه شامل: حرف ربط همپايگى و حرف ربط وابستگى است. حرف ربط همپايگى در كتاب نقض، به سه گونه به كار رفته است: 1. حروف ربط همپايگى ساده كه عبارت اند از: امّا، بارى، پس، اگر، آخر، باز، نه، نيز، هم، هنوز، و، يا؛ 2. حروف ربط همپايگى مركّب كه عبارت اند از: آنگه، بلكه، وانگه،

  • نام منبع :
    بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 374871
صفحه از 218
پرینت  ارسال به