91
بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض

ائمّه عراقين و خوراسانات در محافل و مجامع خلفا و سلاطين بزرگ، به مناظره و محاوره به درست كردند. (ص‏133)

اسم از جهت ساخت‏

بين دستورنويسان، اسم از جهت ساخت نيز مانند مقوله‏هاى ديگر، به چند دسته تقسيم مى‏شود؛ برخى‏همچون وحيديان كاميار، اسم را از اين جنبه، به چهار دسته‏۱ و برخى همچون فرشيدورد، به دو دسته و اين دو دسته را نيز به بخش‏هاى ديگر تقسيم مى‏كنند۲و برخى نيز همچون احمدى گيوى و انورى، براى آن، دو ساخت در نظر گرفته‏اند.۳
در اين جا، اسم را از جهت ساخت، به چهار دسته: ساده، مشتق، مركّب، مشتق - مركّب، تقسيم مى‏كنيم و نمونه‏هايى را مى‏آوريم.

1. اسم ساده‏

اسم ساده، آن است كه فقط از يك تك‏واژ، ساخته شده است.
اسم‏هاى ساده در كتاب نقض، فراوان هستند و براى جلوگيرى از اطاله كلام، فقط چند نمونه، بيان مى‏شود.
پسر نوح و زن لوطِ مرسل، كافر بودند. (ص‏178)
شكر آن خداى را كه على مرتضى از بيم تيغ كسى، ايمان نياورد. (ص‏515)
عجوزه‏اى روستايى را دختركى بناليد. او را گفتند: تو را آب دختر به طبيب شهر بايد نمود. (ص‏254)

2. اسم مشتق‏

اسم مشتق، آن است كه در ساختمان آن، يك تك‏واژ آزاد و دست كم يك «وند» وجود دارد.۴

1.دستور زبان فارسى (۱)، وحيديان كاميار، ص ۹۳.

2.دستور مفصّل امروز، فرشيدورد، ص ۱۹۳.

3.دستور زبان فارسى (۲)، انورى و احمدى گيوى، ص ۹۳.

4.دستور زبان فارسى (۱)، وحيديان كاميار، ص ۹۳.


بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
90

قرآنى داشتن اثر، بسيار زياد است كه با توجّه به وزن آنها بيان مى‏شود.
افعال: انساب (ص‏27)؛ القاب (ص‏32).
فُعَلا: علما (ص‏504).
فَعائل: فواحش (ص‏256)؛ كبائر (ص‏256)؛ منابر و مساجد (ص‏37)؛ محافل و مجامع (ص‏133).
فواعل: توابع و لواحق (ص‏188).
فواعله: بواطنه (ص‏472)؛ ملاحده (ص‏367).
فعاعيل: تصانيف (ص‏389).
مفاعيل: معاصى (ص‏256)؛ مناكير (ص‏646).
افعلاء: اوليا (ص‏504)؛ اشقيا (ص‏504).
فِعال: عِقاب (ص‏502)؛ قلاع (ص‏354).
فعول: فصول (ص‏472)؛ فحول (ص‏127).
فعّال: حجّاج (ص‏528).
فُعُل: كُتُب (ص‏25).

3. اسم جمع‏

پاره‏اى از اسم‏هاى فارسى و عربى وجود دارند كه نه مفردند و نه علامت جمع دارند؛ امّا بر بيشتر از يكى و گاهى بر گروه بى‏شمارى دلالت مى‏كنند و خود با نشانه‏هاى جمع فارسى يا عربى و يا به صورت جمع مكسّر، جمع بسته مى‏شوند.۱
شبهت نيست در آن كه شيعت، ائمّه را عند دعوى امامت و انكارِ قوم معجزات گويند و هر يك را أظهر من الشّمس بوده است. (ص‏531)

4. مثنّى‏

از اين نوع اسم، در كتاب نقض، نمونه كمى وجود دارد كه با نشانه «ين» عربى و در مفهوم مثنّى آمده است.

1.همان، ص ۸۶.

  • نام منبع :
    بررسي توصيفي ساختار دستوريِ کتاب نقض
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 374829
صفحه از 218
پرینت  ارسال به