گفتارى كوتاه در باب عالم ذرّ و رجعت در قرآن - صفحه 178

منتقل و در يكى از حجره‌هاى صحن مقدّس علوى دفن گرديد. ۱
اينك بخشى از كتاب مرحوم اردوبادى :
ازجمله قصص قرآن عظيم الشأن، ذكر عالم ذرّ كه عبارت از تكليف ارواح است. و اين فقره ازجمله معارف دواعى بر جدّ و جهد است كه انسان در اين دعا ايمان بياورد و عمل به اركان او مى‌كند. از منكرين عالم ذرّ نبوده باشد و هميشه ترسناك بشود كه مبادا از اشقيا نوشته‌اند در عالم ذرّ، و از خداوند غفور سؤال نمايد، هرگاه از اشقيا نوشته شده است محو، و از سعدا ثبت فرموده باشند، زيرا :
(يمحو الله ما يشاء و يثبت و عنده أمّ الكتاب)۲
و ايضآ در اثبات آن عالم، تقريب است به روز قيامت و سهولت آن در جنب قدرت خداى تعالى مثل :
(و إذ أخذنا من النبيّين ميثاقهم و منک و من نوح و إبراهيم و موسى و عيسى‌بن مريم و أخذنا منهم ميثاقآ غليظآ. يسأل الصادقين عن صدقهم و أعدّ للكافرين عذابآ أليمآ)۳
ياد كن ـ يا محمّد ـ وقتى را كه گرفتيم از پيغمبران، عهد و پيمان آنها را، واز تو و نوح و ابراهيم و موسى و عيسى‌بن مريم، و گرفتيم از آنها عهد مؤكّد شديد.
و على‌بن ابراهيم گويد كه خداوند عالم، اخذ عهد و پيمان فرمود، از همه انبياء عهود دائمه براى خود، يعنى به عبادت خود، ودعوت نمودن خلق را به طرف خودش، عزّ جلاله. بعد تصريح فرمود به خصوص اين پنج نفر را كه افضل انبيايند. و تقديم حضرت رسول‌الله صلی الله علیه و آله به جهت افضليّت آن سرور كائنات است به جهت اينكه از همه انبياء سابقه ميثاق را قبول نمود. و ميثاق دومى مؤكّد ايمان به رسول خدا و اميرالمؤمنين ـ صلّى الله عليهما و آلهما المعصومين ـ است. و

1.. علماى معاصرين، ص ۱۰۵.

2.رعد (۱۳) / ۳۹

3.احزاب (۳۳) / ۷ و ۸

صفحه از 190