رويكرد كلامى در تفسير مناهج البيان - صفحه 104

اين مباحث،خواننده مى‏تواند هم عقايد شيعه را - با تكيه بر آيات قرآن و روايات اهل بيت عليهم السلام مستقيماً به دست آورد، و هم در جريان اعتقادات مخالفان شيعه و به طور كلى منكران اديان الهى قرار گيرد و پاسخهاى لازم را به دست آورد. به عبارت ديگر، مباحث كلامى در تفسير مناهج البيان، در دو زمينه قابل مشاهده و دست يابى است :
1 - كلام و عقايد اسلامى
2 - كلام و عقايد شيعى ۱

1 - مباحث كلامى در حوزه عقايد اسلامى

در حوزه عقايد اسلامى مباحث متنوعى در تفسير مناهج البيان طرح شده است، كه اهمّ آن‏ها به قرار زير است :
بعثت انبياء و حكمت آن ۲
تنزيه خداوند ۳
كيد خدا و توجيه آن ۴
خير و شر و كيفيت آن ۵
علم حقيقى ۶
در اينجا به ذكر شواهدى از مباحث كلامى مناهج پرداخته مى‏شود.

1 - 1 . مشيت انسان، مشيت پروردگار عالم

در تفسير: «و ما تشاءون الا ان يشاء الله...»۷بحثى درباره مشيت انسان و رابطه آن با مشيت الهى دارد كه در آن هم به نقد و بررسى عقيده اشاعره و هم به نقد تفكّر معتزله پرداخته است. وى در مقام طرح مسأله مى‏نويسد: «در باب حقيقت فعل انسان - از حيث مشيت او يا

1.البتّه بايد دانست كه عقايد شيعى، عنوانى زايد بر عقايد اسلامى يا برداشت خاصّى از آن نيستند كه در عرض برداشت‏هاى ديگر قابل بررسى باشند و مراد نويسنده نيز چنين معنايى نيست. بلكه با دقّت در متن مقاله برمى‏آيد كه مراد از مباحث كلام اسلامى، پاسخ به منكران توحيد و مخالفان نبوت است، در حالى كه در مباحث كلام شيعى، سخنان مخالفان امامت بررسى مى‏شود. بديهى است كه امامت همانند توحيد و نبوت، اصلى از اصول دين، بلكه روح و مايه حيات آنها است، به تفضيلى كه در جاى خود بايد طرح شود (ويراستار).

2.مناهج، ج ۴، ص‏۱۴۱ - ۱۵۳؛ ج ۲۹، ص‏۱۴۷ - ۱۴۸و۱۶۵ - ۱۷۰و۲۳۰ - ۲۳۴

3.همان، ج ۲۹، ص‏۱۳۹ - ۱۴۰ ؛ ج ۳۰، ص‏۷۲۴ - ۷۲۶

4.همان، ج ۳۰، ص ۳۶۸ ؛ ج ۱، ص‏۱۵۵ - ۱۵۷

5.همان، ج ۲، ص ۱۹۰ ؛ ج ۳، ص‏۶۷ و ۱۸۶ - ۱۸۹

6.همان، ج ۳، ص ۴۲ - ۴۳ ؛ ج ۳۰، ص ۵۸۲ - ۵۸۳

7.انسان،۳۰

صفحه از 114