نگاهى به علوم قرآنى‏ بر اساس تفسير مناهج البيان‏ - صفحه 127

3 - 1 . شيوه ارائه مطالب

اغلب كتابهاى رايج در حوزه علوم قرآنى، دو ويژگى عمده دارد: اول آنكه در چارچوب موضوعات مشخّص و تعريف شده‏اى است. دوم آنكه بر مبناى كتاب‏هاى پيش از خود در همان حوزه، و با نقد و بررسى آنها نوشته شده است. كتاب حاضر، از نظر عناوين، مانند ديگر كتاب‏هاى علوم قرآنى است، امّا از نظر روش ورود و خروج، تكيه بر منابع شيعى، و بيان فقاهتى در احاديث، با كتاب‏هاى ديگر تفاوت دارد.
از جمله مواردى كه به شيوه پردازش مطالب در اثر حاضر مى‏توان به آن اشاره كرد، نكات زير است :
1 - موضوعات مطرح شده در كتاب، همانند بسيارى از كتب تدوين شده در حوزه علوم قرآنى، موضوعات مشخص و به عبارت ديگر موضوعات كلاسيك مى‏باشد: فضيلت قرآن انزال و تنزيل، محكم و متشابه، تفسير و تأويل، نسخ و اعجاز.
2 - در پردازش مطالب ذيل هر موضوع، توجه محورى به آيات و روايات بوده و در اكثر موارد به آنها استناد و استشهاد شده است.
3 - تجزيه و تحليل مطالب بر اساس درايت در احاديث به شيوه رايج فقهاى اماميّه، انجام شده و بر همين اساس نتايج حاصله از هر موضوع با نتايج و استنتاج ساير كتب متفاوت مى‏باشد.
4 - در بيشتر موضوعات و مباحث مطرح شده، توجه اصلى و تأكيد به بحث خطاب عام و خطاب خاص قرآن شده است.توجه به اين نكته، بسيارى از مشكلات و تعارض‏ها در حوزه علوم قرآنى را حلّ مى‏كند.
5 - آنچه كه در ذيل هر موضوع، بحث و گفتگو شده، مباحث و نكات اصلى موضوع است و از تطويل و تفصيل زائد پرهيز شده است لذا مى‏توان به عنوان سرآغاز و مفتاح در تحقيقات قرآنى، از آن بهره گرفت.

صفحه از 144