نگاهى به علوم قرآنى‏ بر اساس تفسير مناهج البيان‏ - صفحه 133

3 - 4 - 2 . محكم و متشابه در الميزان :

مؤلف نظريات صاحب تفسير الميزان را در معناى تشابه و در معناى ام الكتاب بودن محكمات ذكر كرده و در نقد و بررسى اين نظريات ، سه اشكال را مطرح مى‏كند.

4 - 4 - 2 . خلاصه و نتيجه :

1) آيات محكم، مايه و اساس كتاب خدا و عماد و اصول آن است. بنابراين اعتقاد و عمل به آنها - از جمله عمل به محكمات و سكوت در مورد متشابهات - باعث مى‏شود كه خداوند، هركس را كه معتقد و عامل به محكمات باشد، به دليل ترك متشابه مورد مؤاخذه قرار ندهد.
2) متشابه، با ارجاع به محكم ، نه تنها محكم نمى‏شود كه ظهور نيز پيدا نمى‏كند
3) توضيح و تفسير متشابهات را بايد در ادله ديگرى كه به طور مستقيم و غير مستقيم در خصوص تبيين اين متشابه وارد شده‏اند، جستجو كرد.
4) اخبار و احاديث متشابه نيز همين حكم را دارد. اخبار متشابه را بر كتاب و سنت عرضه مى‏كنيم، و توسط ادله ديگرى از كتاب و سنت كه ناظر به اين متشابهات‏اند، آنها را تشريح و تبيين مى‏نمائيم. در غير اين صورت بايد علم آنها را به خدا و معصومين عليهم السلام واگذار نمود.

صفحه از 144