نگاهى به علوم قرآنى‏ بر اساس تفسير مناهج البيان‏ - صفحه 137

7 - 2 - تأويل

با توجه به آيه 7 سوره آل عمران نكات زير قابل يادآورى است :
مردم، نسبت به قرآن، به دو گروه تقسيم مى‏شوند: 1 - اهل شك و انحراف و هوا و هوس كه در مسير حق گام برنمى‏دارند و به تصريح قرآن به جهت فتنه‏گرى از آيات متشابه پيروى مى‏كنند 2 - راسخان در علم كه مى‏دانند برگرداندن كلام الهى از مواضع آن به حكم عقل، كفر به آيات الهى است.
بزرگترين مصيبت بر سر اسلام، تأويل و منحرف كردن دلالت‏هاى قرآن بوده كه منشأ همه نوع گمراهى است. و متأسفانه روز به روز بازار تأويل شديدتر و گرم‏تر شد، به گونه‏اى كه هيچ اصل محكمى از قرآن نماند، مگر آنكه به آفت تأويل گرفتار شد.
قرآن كريم تأويل واقعى دارد كه مورد نظر خداوند متعال است. براى فهم و دريافت آن بايد از مجارى صحيح آن وارد شد.
آيه در مقام اثبات حصر علم تأويل براى خداوند متعال نيست، بلكه ظاهراً در پى نفى استقلال و تفويض از راسخان در علم است. حرف «واو» در جمله «والراسخون فى العلم» چه به معناى عطف باشد و چه استيناف، به هر حال، دانش تأويل از خصايص پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام است. از اين رو، آگاهى به تأويل، تنها با مراجعه به پيامبر و اهل بيت عليهم السلام امكان‏پذير است.
به حكم محكمات قرآن و روايات متواتر، بايد به ظاهر و باطن، و تنزيل و تأويل قرآن ايمان آورد. ايمان باطن گرايان اگر همراه با انكار ظاهر قرآن باشد، پذيرفته نيست، همچنانكه ايمان ظاهر گرايان، اگر تأويل‏هاى پيامبر و اهل بيت عليهم السلام را نپذيرند، مقبول نمى‏باشد.
فرق تأويل با تفسير، آن است كه تفسير از لحاظ تفهيم و تفاهم، به مراد و هدف گوينده نزديكتر است و تأويل در مرتبه‏اى پس از تفسير قرار دارد.
عرصه تأويل، با توجه به آيات و روايات كل قرآن است. و تمامى قرآن اعم از محكم و متشابه تأويلى دارد كه مراد خداوند سبحان است. و علاوه بر ظاهر، تا هفت بطن براى قرآن وجود دارد.
تمامى مخاطبان قرآن - اعمّ از جنّ و انس - از لحاظ ايمان به خدا و رعايت تقوا و پاى‏بندى به اصول اخلاقى و همه آنچه از خطاب عمومى قرآن فرا گرفته‏اند، در پيشگاه قرآن كريم مسئولند، اما در قبال دانستن و فراگيرى تأويل قرآن، مسئوليتى ندارند.

صفحه از 144