نگاهى به علوم قرآنى‏ بر اساس تفسير مناهج البيان‏ - صفحه 140

3 - 8 - 2 . نسخ و مشيت ازلى

مستند كردن نسخ به مشيّت ازلى الهى، يكى از شبهاتى است كه در موضوع نسخ مطرح مى‏شود. بر اين اساس، نسخ عبارت است از اظهار و ابراز زوال آيه منسوخ واعلام اتمام زمان آن، و ايجاد آيه ناسخ تنها ايجاد چيزى است كه از ازل طبق مشيت الهى ثابت بوده است.
مؤلف محترم بيان مى‏دارند: اگر نسخ اين گونه باشد، ديگر معناى اصلى خود را از دست خواهد داد. تغيير، از ميان بردن چيزى، و پديد آوردن چيزى جديد كه قبلاً نبوده، در اين معناى نسخ جايى ندارد و اين همانند التزام به عقيده يهود است كه مبتنى بر عينيت مشيّت الهى با علم الهى است.

4 - 8 - 2 . معناى اصطلاحى نسخ

نسخ در اصطلاح عبارت است از رفع و برداشتن حكمى از احكام شريعت، كه در اين جهت نقطه مقابل «بدا» است كه مجعولات تكوينى را در برمى‏گيرد. نسخ حكمى در شريعت سابق به وسيله حكمى از احكام شريعت لاحق، همانند اين است كه حكمى در شريعت به وسيله حكمى ديگر از همان شريعت نسخ شود.

9 - 2 . بداء

1 - 9 - 2 . معناى بداء

بداء در لغت به معنى پيدايش رأى مى‏باشد. در معارف الهى، بداء به اين معناست كه خداوند سبحان با مشيّت جديد، مشيّت قبلى خود را محو كند و يا اجزا و ابعاض آن را تغيير دهد يعنى خداوند با مشيّت دوم، آنچه را كه در مشيّت اول خواسته است از بين مى‏برد (يَمْحُوا اللّه ما يَشاء) و آنچه را كه متعلق به مشيت قبل نبوده به وجود مى‏آورد.(وَ يُثبِتُ).
حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه 39 سوره رعد فرمودند: «آيا جز آنچه (واقعاً) ثابت بوده محو مى‏شود ؟ و غير از چيزى كه (واقعاً) نبوده اثبات مى‏گردد؟۱

1.اصول كافى ، ج ۱، ص ۱۴۶

صفحه از 144