5. اختلاف با محدّثان
عبد الجليل قزوينى از متكلّمان شيعه به شمار مىآيد و از اين رو در تعدادى از مسائل با محدّثان، همعقيده نيست و يا دست كم در اين كتاب در برخى جوابها مانند آنها مشى نمىكند. مثلاً در پاسخ او كه مىگويد: «شيخ مفيد در كتابى آورده است كه امامان همه غيبدانان باشند ...» مىنويسد:
از نصّ قرآن و اجماع مسلمانان معلوم است كه غيب الّا خداى تعالى نداند (يَعْلَمُ السِّرَّ وَ أخْفى)،۱ «لا يَعْلَمُ الْغَيْبَ إلاَّ اللَّهُ» ۲ ... .۳
كه حتماً مقصود او اين است كه امامان عليهم السلام بدون تعليم الهى غيب نمىدانند و علم غيب آنها «تعلّم مِن ذىعلم» است.
6. رعايت خطّ قرمزها
با اين كه اين كتاب در معارضه با اهل تسنّن است، امّا سعى شده كه مطالب بسيار تندى كه گاهى در برخى از كتابهاى شيعه در باره بزرگان اهل تسنّن ديده مىشود، به گونهاى نفى و انكار شود و به اصطلاح امروز، خطّ قرمزها تا حدّى كه ممكن باشد، مراعات گردد.
مثلاً در يك جا مىگويد:
مذهب شيعه در حقّ صحابه كفر و شرك نيست؛ بلكه آن است كه با وجود امير المؤمنين على عليه السلام بو بكر را و غير بو بكر را استحقاق امامت نيست.۴
و در باره عايشه مىگويد:
من خود كتابى به نام تنزيه عايشه، در سال 533 به درخواست رئيس و مقتداى شيعه، سيّد سعيد فخر الدين بن شمس الدين حسينى نگاشتهام. ۵
7. فضائح پنجگانه روافض از ديدگاه نويسنده سنّى
از ناسزاهايى كه صاحب كتاب بعض فضائح الروافض چاشنى گفتههاى خود كرده
1.سوره طه، آيه ۷.
2.اشاره است به آيه ۶۵ سوره نمل.
3.نقض، ص ۲۸۶.
4.همان، ص ۲۵۷.
5.ر.ك: همان، ص ۱۱۵.