نگاهى به كتاب «نقض» عبد الجليل رازى - صفحه 22

صاحب بعض فضائح الروافض مى‏گويد: «روافض گويند كه عمر در شكم فاطمه زد و كودكى را در شكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود».
صاحب نقض در پاسخ مى‏گويد:
اين خبرى است درست و برين وجه نقل كرده‏اند و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است؛ امّا خبر مصطفى است كه إنّما الأعمال بالنيّات. اگر غرض عمر آن باشد كه على را به در برد تا بيعت كند بر خلافت بو بكر، نه آن بوده باشد كه جنين سقط شود و يمكن كه خود نداند كه فاطمه در پس در ايستاده است، اگر چنين باشد آن را قتل خطا گويند، و اگر عمداً كرده باشد هم نه معصوم است، حاكم خداست در آن نه ما، و در اين فصل، بيش از اين نتوان گفت. و اللَّه اعلم بأعمال عباده و بضمائرهم و بسرائرهم. ۱

9. شهرهاى شيعه‏نشين و سنّى‏نشين‏

از فوايد اين كتاب و گفتگوى ميان آن سنّى و اين دانشمند عزيز شيعه، آن است كه تا حدّى مناطق شيعه‏نشين و سنّى‏نشين ايران در آن سال‏ها روشن مى‏شود؛ زيرا از بى‏ادبى‏هاى صاحب فضائح، اين است كه شهرهاى شيعه‏نشين را نام مى‏برد و استهزا و مسخره و تحقير مى‏كند و صاحب نقض هم مقابله به مثل كرده و گاهى‏نام مناطق سنّى‏نشين را به همان صورت بيان مى‏كند.
حدود شصت شهر از ايران در اين كتاب ياد شده كه از راهى كه گفته شد و نيز قرائن ديگر مى‏توان شيعى يا سنّى بودن هر كدام را تشخيص داد.

10. برخى نكات تاريخى، جغرافيايى و...

نيز از فوائد اين كتاب، يادكرد برخى از مشاهد مشرّفه و مزار امام‏زاده‏هاست كه از نظر تاريخى، بسيار مغتنم است و نيز اشاره به شناخت برخى از علماى بزرگ شيعه و تأليفات آنها و نيز كتاب‏خانه و مدارس آنها و... .

1.همان، ۲۹۸.

صفحه از 28