بن‏ مايه‏ هاى قرآنى عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 31

مفاهيم و مداليل قرآنى به كار رفته در نقض و به طور كلّى، رويكرد قرآنى رازى در اين كتاب است و بررسى آنها موضوع اصلى اين نوشتار را تشكيل مى‏دهد كه با رويكرد اكتشافى - تحليلى همراه با ارائه نمونه‏هايى براى هر كدام، سامان يافته است. با توجّه به اين كه پيش‏تر پژوهشى در بررسى آراى قرآنى عبد الجليل رازى در نقض سامان نيافته است، ناگزير تنها منبع در تأليف مقاله، خود كتاب نقض بود. به همين منظور، تمام آن از آغاز تا فرجام، مورد مطالعه قرار گرفت و مطالب قرآنى آن، دسته‏بندى و سپس تحليل شد.
ج. بررسى مبانى، آرا و روش تفسيرى عبد الجليل رازى در نشان دادن ابعاد تاريخى تفسير اماميه در قرن ششم، سودمند است. مطالب تفسيرى نقض، نمونه‏اى عينى براى رواج رويكرد تفسير تطبيقى با گرايش انتقادى در ميراث شيعى ايران در قرن ششم هجرى است. افزون بر اينها نمونه‏اى خوب براى استشهاد به تعامل دوسويه دانش كلام و تفسير قرآن بوده و بهره‏مندى كلام از قرآن را به خوبى نمايانده است.

1. مبانى تفسيرى «نقض»

در انديشه اسلامى، قرآن، همانند يك متن عادى نيست كه بتوان با هر پيش‏فرضى آن را فهميد يا خالى از هر مبنايى تفسيرش نمود.۱ بديهى است كه براى فهم درست و عميق قرآن، داشتن مبانى فكرى و اعتقادى صحيح براى انتخاب مصادر، روش و ابزارهاى تفسير، ضرورى است،۲ به گونه‏اى كه اگر مفسّرى فاقد چنين اصولى باشد، به همان نسبت، برداشت او از مقاصد قرآن، دچار كاستى و خطا خواهد بود. مبانى تفسير، مجموعه باورهاى اعتقادى، كلامى، زبان‏شناسى، روش‏شناختى، تاريخى، و

1.براى آگاهى از ضرورت وجود پيش‏فرض در تفسير، ر.ك: منطق تفسير قرآن، ج ۱، ص ۱۲۵؛ درس‏نامه ترجمه: اصول، مبانى و فرايند ترجمه قرآن كريم، ص ۱۱۳ - ۱۱۴ و ۱۲۷؛ پيش‏فهم‏هاى علّامه در «الميزان»، ص ۱۵۳.

2.مبانى و معيارهاى فهم روشمند وحى، ص ۲۰ - ۲۸.

صفحه از 98