بن‏ مايه‏ هاى قرآنى عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 32

علمى مفسّر نسبت به متن، ماتن و عناصر اساسى دخيل در فرآيند تفسير است كه با مبنا قرار دادن آنها، به تفسير قرآن مى‏پردازد. برخى از محقّقان، با تعريف مبانى تفسير به مبادى تصوّرى و تصديقى مفسّر، بر لزوم آگاهى، تعريف و انتخاب مبنا در مورد آنها پيش از تفسير تأكيد داشته‏اند.۱
اختلاف نظر مفسّران، به تفاوت مبانى تفسيرى آنان بر مى‏گردد؛ البته تعصّبات مذهبى، سياسى، و ذهنيت‏هاى خودساخته افراد نيز در اين ميدان، بى‏تأثير نبوده‏اند. ۲ آنچه از چهره در هم كشيده تفاسير فريقين نسبت به همديگر مشاهده مى‏شود، ريشه در همين تأثّرات مذهبى و مبانى اختلافى آنان در تفسير دارد.
عبد الجليل رازى، به عنوان يك قرآن‏پژوه، بر اساس مبانى تفسيرى خاص خود، به فهم و تفسير آيات پرداخته است كه در اين بخش به تحليل مبانى وى مى‏پردازيم. مبانى تفسيرى رازى در سه دسته ذيل قابل طبقه بندى است:

الف. مبناى ناظر به مؤلّفِ قرآن‏

الاهى بودن قرآن‏

الاهى بودن مؤلّفِ قرآن، از مبانى كلامى رازى در تفسير قرآن است كه از پيش‏فرض هويتِ پديدآورنده آن تأثير مى‏پذيرد. مطابق اين پيش‏فرض، تنها مؤلّف و ماتن قرآن، شخص «اللَّه» است. در نقض به اين مؤلّفه هويّتى قرآن چنين اشاره شده است:
خداى تعالى كه او كتاب به جبرئيلِ عليه السلام امين داده و به محمّد فرستاده... .۳
پذيرش اين مبنا، آثار متعدّدى در قرآن‏شناسى و تفسير آن دارد. آثار نخست، در باره متن قرآن و نوع دوم، مؤثّر در فهم و تفسير آيات است. اماميه با تكيه بر ويژگى‏هاى انحصارىِ متن قرآن، تجربه مثبت تاريخى در عدم امكان هماوردى با قرآن و ادلّه نقلى معتبر، بر اين اعتقاد است كه تنها خداوند، پديدآورنده تمام قرآن

1.منطق تفسير قرآن، ج ۱، ص ۱۷.

2.هرمنوتيك كتاب و سنّت، ص‏۲۳.

3.نقض، ص‏۲۷.

صفحه از 98