بن‏ مايه‏ هاى قرآنى عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 34

ب. مبانى ناظر به متن قرآن‏

يك. گفتارى بودن فرايند نزول‏

كلام بودن، ويژگى ذاتى قرآن از صدور تا ابلاغ آن به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله است. به سخن ديگر، صدور قرآن از خداوند، فرآيندى گفتارى داشته و با همان ويژگى به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نزول يافته است: «قرآن كه آمده، كلامِ خداى است تبارك و تعالى و وحى تنزيل او».۱ در حقيقت، اين ديدگاه، احتمال طرح‏انگاره‏هايى چون تجربه دينى و گزاره‏اى‏۲ در تحليل سرشت وحى قرآنى را مردود اعلام كرده و بر گفتارى بودن فرآيند تنزيل آن تأكيد دارند.۳

دو. زبان قرآن‏

اسلوب بيانى قرآن نيز مبرهن و فاقد هر نوع ابهامى است:
براهين قرآن، هميشه روشن و ظاهر و باهر بوده است: (لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيّنَةٍ وَ يَحْيى مَنْ حَىّ عَنْ بَيّنَةٍ وَ إِنَّ اللَّهَ لَسَميعٌ عَليمٌ)۴ .۵

سه. مكانتِ قرآن‏

قرآن، نخستين منبع شناخت و استنباط معارف شرعيه است، و سنّت و اجماع، در رتبه‏هاى بعدى قرار دارند:
در قبول شرعيات بعد از بعثت رسول و ظهور معجزات - كه دال است بر صدق او - ، به معصوم حاجت نباشد در معرفت شرعيات و از كتابِ خداى، اخبار متواتر و اجماعِ امّت، تحصيل معارف شرعى شايد كردن.6
همچنين راز منصوص خواندن شريعت اسلام‏7 - كه متبلور در آموزه‏هاى سنّت نبوى است - ريشه در آيه (وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ إنَّ

1.نقض، ص‏۱۷۸.

2.وحى و افعال گفتارى، ص ۳۵ و ۴۶.

3.التوحيد، ص‏۲۲۳، ح‏۱ و ص ۲۲۴، ح‏۴ و ص‏۲۵۵، ح‏۵؛ تفسير العياشى، ج‏۱، ص‏۸، ح‏۱۷.

4.سوره انفال، آيه ۴۲.

5.نقض، ص‏۴۳۰.

6.همان، ص‏۱۳۵.

7.همان، ص‏۲۷.

صفحه از 98