بن‏ مايه‏ هاى قرآنى عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 35

اللَّهَ شَديدُ الْعِقابِ)1 دارد كه به سنّت، اعتبار وحيانى بخشيده است. مقصود از منصوص بودن شريعت اسلام، اين است كه همه شريعت نص است از قِبَل خداى به بيان قرآن. 2 حال كه شريعت اسلام، منصوص است، اجتهاد و قياس در آن روا نيست:
پس همه شرايع نص باشد و بر اجتهاد و قياس خود عمل روا نباشد كردن به مذهب اهل البيت عليهم السلام.3
رازى، نيازمندى به قياس براى كشف احكام در عهد نزول قرآن را با استناد به حضور وحى قرآنى، منتفى دانسته است:
اتفاق است كه در عهد سيّد عليه السلام با نزول جبرئيل و قرآن، پندارم به قياس حاجت بنيفتد به دلالتِ اين آيت كه (وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏ * إنْ هُوَ إلاّ وَحْيٌ يُوحى‏ * عَلَّمَهُ شَديدُ الْقُوى‏)4 . 5
مبتنى بر همين ديدگاه رازى، آگاهى از تأويل متشابهاتِ قرآن در عهد نزول را منحصر در رجوع به سنّت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله دانسته است. مهم‏ترين دليل ارائه شده در اين مسئله، حضور پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله به عنوان تنها مرجع براى فهم قرآن است. رازى نيز با استناد به حضور سيّد انبيا فرض تأويل آيات متشابهات از سوى غير ايشان را منتفى دانسته است‏6 .
شايان ذكر است كه يكى از مسائل مهم تاريخ تفسير، بحث از مفسّران قرآن غير از پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله در عهد نزول است. برخى از قرآن‏پژوهان معاصر، وجود مفسّرى غير از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را منتفى دانسته و شواهد احتمالى خلاف آن را رد نموده‏اند.7

چهار. هدف قرآن‏

نزول قرآن دو هدف كلّى دارد:
- معجزه‏اى براى اثبات نبوّت حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله: «و معجز است بر صدقِ دعوى مصطفى...».۸

1.سوره حشر، آيه ۷.

2.نقض، ص‏۵۷۵.

3.همان، ص‏۵۷۴.

4.سوره نجم، آيه ۳ - ۵.

5.نقض، ص ۵۸ - ۵۹.

6.همان جا.

7.تاريخ تفسير قرآن، ج‏۱، ص‏۲۵.

8.نقض، ص ۱۷۸.

صفحه از 98