بن‏ مايه‏ هاى قرآنى عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 36

- بيان شرعيات و اداى عبادات، قصصِ انبيا و اخبار، امر و نهى و وعد و وعيد و ترهيب و ترغيب.۱

پنج. تحريف‏ناپذيرى قرآن‏

تحريف در لغت، از ريشه «ح ر ف» است. لغت‏شناسانى چون ابن فارس، سه اصل معنايى براى ريشه اين كلمه بيان كرده‏اند: حدّ هر چيز، عدول و اندازه‏گيرى.۲ معناى دوم، در باره كلام به كار مى‏رود، و تحريفِ كلام، يعنى متمايل ساختن معناى آن از مقصود اصلى گوينده، به معنايى كه خواننده، آن را قصد كرده است. تحريف به اين معنا در آيات متعدّدى از قرآن كريم به كار رفته است. ۳
تحريف به معناى دگرگون نمودن و وارونه ساختن كلام، مصاديق گوناگونى‏دارد كه از جمله آنها تحريف لفظى و معنوى و تحريف به كاستى و فزونى است كه از اقسام تحريف لفظى به شمار مى‏آيد.۴ تحريف به فزونى قرآن، معتقدانى ندارد و اجماع بر نفى آن است؛۵ ولى در باره تحريف به كاستى اختلاف، نظر هست.۶
تحريف ناپذيرى به معناى سالم ماندن قرآن كريم از هرگونه تغيير به كاستى و فزونى، از مبانى مهم كلامى اماميه در تفسير قرآن است. كوشش‏هاى فراوانى از سوى بزرگان اماميه از گذشته تا كنون در اثبات عدم امكان تحريف‏پذيرى قرآن و عدم وقوع تحريف به كاستى و فزونى در آن انجام شده و به تمامى شبهات مطرح شده در باب تحريف - كه زاييده برداشت‏هاى نادرست برخى ساده‏انديش از بعضى از احاديث

1.همان جا.

2.ترتيب مقاييس اللغة، ص‏۲۲۰.

3.سوره بقره، آيه ۷۵: (أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يعْلَمُون)؛ سوره نساء، آيه ۴۶: (مِنَ الَّذينَ هادُوا يحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ)؛ سوره مائده، آيه ۱۳: (فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيةً يحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ)؛ سوره مائده، آيه ۴۱: (وَ مِنَ الَّذينَ هادُوا سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرينَ لَمْ يأْتُوكَ يحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَواضِعِه).

4.البيان فى تفسير القرآن، ص‏۱۹۷ - ۱۹۸؛ صيانة القرآن من التحريف، ص‏۱۳ - ۱۶.

5.البيان فى تفسير القرآن، ص ۲۰۰.

6.آفاق تفسير، ص‏۳۵۶ (تحريف قرآن).

صفحه از 98