مفهوم امامت و ويژگى‏هاى امامان عليهم السلام از نظر عبد الجليل رازى‏ - صفحه 221

در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز به تفصيل در باره ويژگى‏هاى امامان الهى عليهم السلام سخن رفته است.۱ متكلّمان مسلمان نيز به پيروى از قرآن و روايات، همواره در كتب خويش بابى را به اين موضوع اختصاص داده‏اند كه در طول بحث به مناسبت، نظر برخى از متكلّمان بزرگ، مطرح خواهد شد.

1. معنا و حقيقت امامت‏

براى رسيدن به شناخت درستى از شرايط امامت يا ويژگى‏هاى امامان عليهم السلام، پيش از هر چيز، لازم است كه درك درستى از معنا و حقيقت اين مقام داشته باشيم و داشتن چنين درك صحيحى از اين مقام، به آگاهى از مفهوم درست امامت وابسته است. امام در لغت، به معناى كسى يا چيزى است كه از او پيروى مى‏شود.۲ اين پيروى، با هدف مشخصى نيز صورت مى‏گيرد. به همين دليل، به راه نيز امام اطلاق مى‏شود؛ زيرا پيمودن راه، به منظور رسيدن به مقصدى است.۳ رسيدن به مقصد نيز تنها با پيمودن صحيحِ آن محقّق مى‏شود و انحراف از راه، انسان را از مقصد دور مى‏سازد. ۴همچنين امام كسى است كه به او اقتدا مى‏شود،۵ و جعل امامت براى كسى، به جهت آن است كه مردم با اقتدا و تبعيت از اوامر و نواهى او به مقصد برسند.
در قرآن نيز امام به همين معنا به كار رفته است؛ زيرا اصلْ بر اين است كه خداوند متعال، روش جديدى غير از آنچه در ميان مردم رواج داشته، براى تفهيم و تفاهم ابداع نكرده و همان واژه‏ها را با همان معنايى كه عرب از آنها مى‏فهميده، به كار برده است. بجز اين كه دقّت در كاربردهاى قرآنى اين واژه، نشان مى‏دهد كه «امام» در اطلاقات قرآنى، در سعادت و شقاوت پيروان خود، نقش جدّى و پايدارى دارد. بر اساس آيه هفده سوره هود، امام به معناى راه روشنى است كه براى مؤمنان و پيروان

1.براى نمونه، به ابواب «كتاب الحجّة» از اصول كافى مراجعه شود.

2.ر.ك: لسان العرب، ج ۱۲، ص‏۲۴؛ قاموس المحيط، ج ۴، ص ۷۷.

3.ر.ك: مجمع البحرين، ج ۶، ص‏۱۰.

4.لسان العرب، ج ۱۲، ص‏۲۴.

5.الصحاح، ج ۵، ص‏۱۸۶۵.

صفحه از 264