مفهوم امامت و ويژگى‏هاى امامان عليهم السلام از نظر عبد الجليل رازى‏ - صفحه 222

آن، مايه رحمت، و براى كافران و عصيانگران، موجب عذاب است.
پس امامت در قرآن نيز همانند لغت، شامل امامِ هدايتگر و امام گم‏راه‏پيشه مى‏شود. بر اساس آيات 71 - 72 سوره اسراء، هر گروهى، امامى دارند كه در قيامت با همو فراخوانده مى‏شوند. در سوره سجده نيز مى‏خوانيم:
(وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا).۱
و از ميان آنان برخى را پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما هدايت مى‏كنند.

و در آيه‏اى ديگر در باره فرعونيان آمده است:
(وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ).۲
و آنان را امامانى قرار داديم كه به سوى آتش مى‏خوانند.

در روايات اهل بيت عليهم السلام نيز «امام» به عنوان مقتدا و «مفترض الطاعة» معرفى شده است.۳ بر اساس اين روايات، مقام امامت، در حقيقت همان مقام وجوب طاعت است.۴ در برخى روايات نيز حق معرفت امام، همان اعتقاد به وجوب طاعت او دانسته شده است.۵
عالمان شيعه نيز با توجّه به معارف قرآن و عترت، مقام امامت را حق امر و نهى و مقام وجوب طاعت دانسته‏اند.۶
مرحوم عبد الجليل رازى نيز به عنوان يك عالم و متكلّم شيعى، با بهره‏گيرى از قرآن و كلام اهل بيت عليهم السلام معتقد است كه معنا و حقيقت امامت، مقام وجوب طاعت است. ايشان مى‏نويسد:

1.سوره سجده، آيه ۲۴.

2.سوره قصص، آيه ۴۰.

3.ر.ك: معانى الأخبار، ص‏۶۴.

4.بصائر الدرجات، ص ۵۰۹.

5.عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص‏۲۸۹-۲۹۰؛ كتاب من لايحضره الفقيه، ج ۲، ص‏۵۸۴؛ الأمالى، صدوق، ص ۱۸۳؛ روضة الواعظين، ص‏۲۳۵؛ مدينة المعاجز، ج ۶، ص‏۳۲-۳۴.

6.ر.ك: تفسير ابو الفتوح رازى، ج ۲، ص‏۱۴۳؛ جوامع الجامع، ج ۱، ص‏۷۷؛ شرح اُصول الكافى، ملاصالح مازندرانى، ج ۵، ص‏۱۳۵-۱۳۷؛ الإمامة، شفتى، ص‏۲۲؛ مناهج البيان، ج ۱، ص‏۳۴۳؛ منشور جاويد، ج ۵، ص‏۲۴۹-۲۵۰.

صفحه از 264