جايگاه اصطلاح «شيعه اصوليّه» در گفتمان كلامى عبد الجليل قزوينى رازى‏ - صفحه 376

صاحب نقض، در لابه‏لاى كتابش به شكل تفصيلى، به باورهاى شيعه اصوليّه مى‏پردازد؛ امّا در برخى موارد، به شكل مختصر و فهرستوار، اعتقادات شيعيان اصولى امامى اثنى عشرى را بيان مى‏كند كه براى ما مهم است. عبد الجليل مى‏گويد:
مذهب شيعه اماميّه اصوليّه، اين است كه هر كس كه خداى را عادل نداند، و انبيا را معصوم، و مصطفى را پاك‏زاده، و انكار امامت على و اولادش كند از حسنِ على تا به قائم مهدى، ضالّ و مبتدع و گم‏راه باشد.۱
شايد تنها ديدگاه وى در بحث عدل كه با نظر رايج اماميان متفاوت است، آن است كه وى توفيق را به مشيّت الهى مى‏داند؛ امّا خذلان را بر اساس مشيّت الهى نمى‏داند و مشيّت بندگان را در آن دخيل مى‏داند.۲
وى در پاسخ به شبهه عالم سنّى كه اماميّه را متّهم مى‏كند به اين‏كه توفيق و خذلان را از جانب خدا نمى‏دانند، در دو جاى كتاب مى‏گويد كه مذهب شيعيان اصوليّه و همه اهل عدل، اين است كه توفيق را باللَّه مى‏داند؛ امّا خذلان را نه.۳
همچنين عبد الجليل به صراحت، در خصوص نظر شيعه اصوليّه در باره قرآن مى‏گويد كه آنان زيادت و نقص در قرآن را قبول ندارند و چنين چيزى را به غاليان و حشويّه نسبت مى‏دهد.۴

1.نقض، ص ۲۳۷.

2.گرچه براى خذلان چندين معنا بيان شده است، امّا در همه موارد، چه نزد اصحاب حديث قم و چه نزد متكلّمان مكتب بغداد، انتساب خذلان به خداوند است (ر.ك: التوحيد، ص ۲۴۱؛ شرح المصطلحات الكلامية، ص ۱۳۹).

3.ر.ك: نقض، ص ۵۰۱ - ۵۰۳ و ۴۸۹.

4.قول به تحريف قرآن و بحث از نقصان آن، از جمله امورى است كه گفته مى‏شود ريشه در باورهاى برخى اماميانِ نخستين دارد. در اين ميان، احمد بن محمّد سيارى، مشهورترين شخصيت شيعى متقدّم است كه بسيارى از روايات نقصان، از طريق وى نقل شده است (ر.ك: كشف الفهارس، ص ۲۷۵) در عين حال وى به غلوّ و تخليط متّهم شده است (ر.ك: معجم رجال الحديث، ج ۲، ص ۲۸۲). مشهورترين كتاب وى التنزيل و التحريف و يا كتاب القرائات است. اين كتاب، اخيراً با همكارى اتان كلبرگ و محمّدعلى امير معزّى، با مقدّمه و تعليقات سودمند، تصحيح و توسّط انتشارات بريل، چاپ شده است. در باره اين كتاب، ر.ك: القرائات (التنزيل و التحريف)، ص ۳۰ - ۴۵ (مقدّمه).

صفحه از 426