بر اساس گفته وى، ديدگاه شيعه اصوليّه در خصوص امير مؤمنان عليه السلام اين بوده است كه جايگاه ايشان از همه انبيا پايينتر است؛ چرا كه نبى، درجاتى همچون: كتاب، شريعت و تحمّل رسالت و مشقّت دعوت دارد كه امام ندارد. طبق اين گفته وى، در ديدگاه شيعه اصوليّه امير مؤمنان عليه السلام برترين امام و پيامبر اسلام، برترين پيامبر است؛ امّا امير مؤمنان عليه السلام از انبيا بالاتر نيست.۱
صاحب كتاب نقض در جاى ديگرى تأكيد مىكند كه در مذهب شيعه اصوليّه، جايگاه امير مؤمنان عليه السلام از انبيا بزرگ، پايينتر است؛ ولى در عين حال، مقام ايشان از ملايكه، بالاتر است.۲
عبد الجليل قزوينى رازى نيز همانند ديگر اماميان سدههاى نخست هجرى، منكر علم غيب براى امامان در معناى تاريخى آن بوده است.۳ وى تصريح مىكند كه على عليه السلام علم غيب نداشته است. ۴ با توجّه به اينكه تلقّى اماميان سدههاى نخست از علم غيب، با اماميان سدههاى متأخّر، يكسان نبوده است، در نهايت، تحليلى در باره تمايز ديدگاه وى در باره علم امامان نمىتوان ارائه كرد.
وى در باره باور به رجعت، با ديده ترديد نگريسته است.۵عبد الجليل در جاى
1.ر.ك: نقض، ص ۵۲۸ - ۵۲۹.
2.ر.ك: نقض، ص ۳۱۸.
3.نگارنده در رساله كارشناسى ارشد خود، به خوبى تفاوت تلقّى اماميان متقدّم و متأخّر از علم غيب را نمايانده است و در آن جا توضيح داده است كه اماميان متقّدم، منكر علم غيب براى امامان - براساس معناى متقدّم آن - بودهاند (ر.ك: گرامى، مؤلّفههاى غلو نزد اماميه... ، ص ۱۰۸ - ۱۲۴).
4.ر.ك: نقض، ص ۲۵۷.
5.ر.ك: همان، ص ۲۸۶ - ۲۸۷.