از سوى فاطميان بنيان نهاده شده بود۱ و «نظاميه»هاى بغداد، اصفهان، هرات، بصره، بلخ و... كه به همّت خواجه نظام الملك براى تثبيت مبانىِ فكرى اهل سنّت تاسيس شده بودند، تمام تلاش خود را براى اثبات حقّانيت خلافت حاميانشان انجام مىدادند و در منطقه نفوذ خود، تنفّر شديدى بر عليه رقيبانشان بر مىانگيختند. براى مثال، مىتوان فعاليتهاى افرادى چون «امام الحرمين» از مدرسين نظاميه۲ و «غزالى» مؤلّف كتاب فضائح الباطنية را دليلى بر اين ادّعا شمرد.
البته مؤلّفان اماميه نيز كتابهاى فراوانى در ردّ قرامطه نوشته بودند و دانشمندانى چون مرحوم ثقة الإسلام كلينى - كه دايى بزرگوارش علان كلينى به دست قرمطيان به شهادت رسيده بود - ، كتابى به نام الرد على القرامطه تأليف كرده بود.۳
با توجّه به اوضاع ياد شده، برخى افراد سعى مىكردند از فضاى موجود، سوء استفاده كنند و با فروريختن مرزها و آميخته كردن مرزهاى اعتقادى ميان «قرامطه» و «اماميه»، از تنفّر عمومىِ ايجاد شده بر عليه قرمطيان و اسماعيليه به معنى عام براى تخريب چهره شيعه اماميه استفاده كنند و با يكى جلوه دادن شيعيان اماميه، قرامطه، نزاريه و مستعلويه يا همريشه شمردن اينان، مردم عادى و دولتهاى سنّى را بر عليه اماميه بشورانند؛ همان شيوهاى كه محمود غزنوى براى موجّه ساختن جنگيدن و تصرّف سرزمينهاى تحت حكومت آل بويه - كه به ظاهر، مورد تأييد خلفاى عبّاسى بودند - ، استفاده كرد و اين مطلب، از نامهاى كه وى پس از تصرّف «رى» به خليفه عبّاسى نوشته، كاملاً مشهود است. وى تأكيد مىكند كه: «از ياران باطنيه، مجد الدوله، خلق بسيار به دار آويخت و معتزله را از خراسان، نفى بلاد كرد. و كتب فلسفه و مذاهب اعتزالى و نجوم را بسوزاند و سواى آنها صد بارِ كتاب به دست آورد و گرفت».۴
1.الأزهر، نخستين مسجدى بود كه شيعه در قاهره بنا كرد، بدان هنگام كه قاهره را پى مىافكندند (تاريخابنخلدون، ج۴، ص ۵۷۸؛ البداية و النهاية، ج۱۱، ص۳۱۰).
2.ر.ك: البداية و النهاية، ج۱۲، ص۱۲۸؛ تاريخ اجتماعى ايران بخش۱، ج۸، ص ۳۳۳ و۳۳۴.
3.ر.ك: أعيان الشيعة، ج ۱۰، ص ۹۹.
4.ر.ك: الكامل فى التاريخ، ج ۹، ص ۳۷۲.