دفاع از اماميه و برائت از اسماعيليه در كتاب «نقض» - صفحه 432

2. سعى در يكى كردن عقايد و احكام اسماعيليه و اماميه‏

نويسنده فضائح، اهتمام زيادى در يكى شمردن عقايد اماميه و اسماعيليه دارد. از ديدگاه او اسماعيليان، ملحد هستند و بارها تكرار مى‏كند كه «رافضى و ملحد، يكى است»۱ يا از تعبير ديگرى استفاده مى‏كند و مى‏نويسد:
رافضى، دهليز ملحدى است و بلكه خود، اساس الحاد است و از رفض، در الحاد شوند.۲
وى ادّعا مى‏كند كه اماميه به دليل اعتقاد به وجوب وجود امام و تحريف قرآن و تقيّه، با اسماعيليه - كه معتقد به وجوب وجود معلّم صادق، تحريف قرآن و باطن داشتن امور هستند - ،۳ يكى بوده و هر دو از جرگه مسلمانان خارج اند:
ملحد گويد كه به خداى دانستن، معلّمى صادق بايد، رافضى گويد كه بدين شرع اعتماد نيست، إلّا كه امامى معصوم شرح دهد ... و گويند كه بسى از قرآن، بُز عايشه بخورد؛ پس چون قائم بيايد، به شرح و درستىِ آن املا كند كه معصوم است ... و چنان كه ملحد گويد كه كار باطن دارد، رافضى گويد كار تقيّه دارد.۴
وى ادّعاى خود در يكى بودن اسماعيليان و اماميه را در ده وجه شَبَه، جمع‏بندى مى‏كند و مى‏گويد:
[اماميه‏] به شعار (لباس درونى) و دثار (لباس بيرونى) مانندگى كرده‏اند به ملحدان:
اوّلاً، بر مسلمانان كينه‏ور باشند.
دوم، ملحدان، به عزيز مصر گويند؛ رافضيان، به قائم گويند.

1.همان، ص ۱۰۹.

2.همان، ص ۱۱۷.

3.مصادر اعتقادى و مهمّ اسماعيليه كه با رجوع بدانها مى‏توان به باورهايشان دست يازيد، عبارت اند از: دعائم الإسلام، تأويل الدعائم، راحه العقل، الأنوار اللطيفة فى الحقيقة، المجالس المؤيّدية، كنز الولد، اسرار النطقاء، سرائر النطقاء، خوان الاخوان، زاد المسافر و... .

4.نقض، ص‏۱۳۳.

صفحه از 448