دفاع از اماميه و برائت از اسماعيليه در كتاب «نقض» - صفحه 433

سيوم، ملحد، لاف از على و آل على زند؛ و رافضى، لاف از على و آل على زند ... .
چهارم، رافضى، رايت سپيد دارد؛ و ملحد، رايت سپيد دارد.
پنجم، ملحد گويد: بر اين شرع، اعتمادى نيست، عزيز مصر شرح آن داند؛ رافضى گويد: قائم شرح آن داند كه معصوم است.
ششم، ملحد، ذمّ بو بكر و عمر و همه صحابه و سلف كند؛ و رافضى همين كند ... .
هفتم، ملحد را در هيچ زاهدى و امامى اعتقادشان نباشد، همه اعتقادشان غولى، خوكى، بى‏نمازى، كوهيى، سنگ‏دلى باشد و رافضى همين سيرت باشد ... ؛ رافضى، خير العمل زند در بانگ نماز و ملحد همين كند.
هشتم، رافضى، انگشترى در دست راست دارد؛ و ملحد همين كند.
نهم، ملحد، پنج تكبير كند برمرده؛ رافضى هم اين كند.
دهم، ملحد در نماز، دست فروگذارد؛ و رافضى همين كند... آنگه ملحد وضو هم چنان كند كه رافضى.۱

3. سعى در يكى كردن مناطق زندگى پيروان اماميه و اسماعيليه‏

نويسنده فضائح، بارها نام شهرهايى را كه شيعيان اماميه در آنها ساكن هستند، در كنار مناطق و قلعه‏هاى اسماعيلى نشين ذكر مى‏كند تا خواننده را به يكى دانستن اين دو، عادت دهد. وى ادّعا مى‏كند:
در هيچ شهرى كه رافضيان آن جا غلبه دارند چون بنگرى، دين و شريعت را آن جا جمالى نباشد ... چون قم و آبه و ورامين و سارى و ارم كه قرينه الموت است، بدان كه خير العمل آشكار زنند.۲

4. سعى در يكى كردن تاريخ اماميه و اسماعيليه‏

وى سعى مى‏كند با تحريف تاريخ، بنيان‏گذاران مذهب اسماعيلى را - كه از آن، تعبير

1.همان، ص‏۴۱۲، ۵۵۷، ۵۵۹، ۵۶۸ و ۵۸۶.

2.همان، ص ۱۹۴.

صفحه از 448