مىكردند و اعمال خلاف شريعت به آنها نسبت داده مىشد، برائت مىجويد:
... اين ائمّه ملاحده (نزار - معد - عزيز - حاكم - مستنصر) را كه با القاب و اسامى ياد كرده است - عليهم لعائن اللَّه تترى - (پشت سرهم) كه هميشه به لعنت شيعت ملعون بودهاند؛ امّا آنچه از ايشان ياد كرده است از افعال بد و بدعتها، همه بد است و ناپسنديده و كفر و ضلالت است.۱
وى بارها بر شرط عصمت در امام اشاره مىكند و معصوم بودن امامان شيعه اثنا عشرى را عامل برترى بر خلفا و ديگر مدّعيان مىشمارد و مىنويسد:
... اعتقاد اماميه اين است كه ائمّه را معصوم گويند چون انبيا و ملائكه كه اگر نبى معصوم نباشد در شرع خلل افتد و اگر امام معصوم نباشد، به قول و فعل وى اقتدا روا نبود و طبيب بيمار، معالجت را بنشايد و بر اين قول، دلايل و حجج و بيّنات، بسيار است عقلى و سمعى.۲
البته عبد الجليل فقط به بيان عقايد اماميه اكتفا نمىكند و با صراحت، از ديگر باورهاى خلاف واقع اسماعيليه، برائت مىجويد و مىنويسد:
و كتابهايى كه شيعه اصوليه اماميه كردهاند در نقض قاعده ملاحده - لعائن اللَّه عليهم - از مختصر و مطوّل آن را نهايتى نيست و در همه طوايف اسلام، ملحدان را دشمنتر شيعه اصوليه اند. ۳
وى براى اثبات ادّعاى خويش فهرستى بلندبالا از اسماعيليانى كه به دست حاكمان شيعه كشته شدهاند، ارائه مىكند و در ادامه، اسامى تكتك بزرگان شيعه را كه به دست اسماعيليان شهيد شدهاند، نام مىبَرَد، براى نشان دادن خصومت اعتقادى و عملى اماميه و اسماعيليه مىنويسد:
و اگر به حصر اسامى شريف و وضيع از شهداى شيعه مشغول شويم، روزگار و كتب خواهد اين قدر كفايت است تا خواجه بداند كه از مذهب
1.نقض، ص ۹۵.
2.همان، ص ۱۳۵.
3.همان، ص ۹۹. در كتاب الذريعه چندين كتاب با نام «الرد على القرامطه» و«جوابات القرامطه» و... كه بزرگان اماميه نگاشتهاند اشاره شده است (ر.ك: الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج ۹، ص ۷۴۷ و ۱۰۵۶).