كتاب «نقض» و اعتدال مذهبى‏ - صفحه 462

مقدّمه‏

و الحمد للَّه رب العالمين كه ما را عمر داد و توفيق و تمكين تا جواب اين خارجى ناصبى بدين وجه كه مؤمنان شرق و غرب بخوانند تا قيامت داده شد و شبهات و دعاوى همه مجبّران، باطل و مضمحل كرده آمد و از بارى تعالى خواسته مى‏آيد كه اگر خللى يا زللى يا سهوى در قول و قلم آمده باشد، ما را عفو كند كه هر تعصّب و سخنان سخت كه نوشته آمد، بر سبيل جواب بود نه بر سبيل ابتدا.۱
بعض مثالب النواصب فى نقض «بعض فضائح الروافض»، معروف به نقض،۲ تأليف عبد الجليل رازى قزوينى (م 560 ق) گنجينه‏اى است گران‏بها از دانستنى‏هاى ادبى، تاريخى، جغرافيايى حديث، انساب، فرقه‏شناسى، كلامى، مردم‏شناسى و ... . در باره فوايد جنبى اين كتاب كم‏مانند، فراوان سخن گفته‏اند؛ امّا شگفتا كه موضوع اصلى آن - كه كلام شيعى است - ، كمتر موضوع پژوهش‏هاى علمى بوده است. نوشتار حاضر مى‏كوشد گزارشى مختصر از سمت‏وسوى كلّى اين اثر، از چشم‏انداز اعتدال مذهبى، احترام به صحابه و بزرگان اهل سنّت بدهد. نقض، بى‏شك از اين منظر، كتابى است مهم، ديده‏گشا، واقع‏بين و تا حد بسيارى متفاوت. اين تفاوت، هنگامى نمايان‏تر مى‏شود كه آن را با آثارى كه در سده‏هاى اخير تأليف شده‏اند، بسنجيم. در يك تحقيق تاريخى، شايد بتوان به اين رهيافت رسيد كه نقض، از جهت حرمت‏گزارى به مخالفان و انصاف و واقع‏بينى، تفاوت آشكارى با آثار هم‏دوره خود ندارد. بنا بر اين، اين اعتدال و انصاف، از بى‏مبالاتى او به مذهب نبوده است؛ چنان كه بارها و آشكارا از منصوصيت خلافت و امامت على عليه السلام جانانه دفاع مى‏كند،۳ و معتقد است: «هر كه را ذرّه‏اى بغض على و رضا در سينه و دل گذارد، در مولدش نظر دارد و اين نقصان از تفريط مادر دارد». ۴

1.نقض، ص‏۱۴۷.

2.در باره نقض و مؤلّف آن، ر.ك: «معرفى و بررسى كتاب نقض»، سيّد مرتضى حسينى شاه‏ترابى، مجله سخن تاريخ، تابستان ۱۳۸۷، ش‏۳.

3.نقض، ص‏۵۳۰.

4.همان، ص‏۷۱.

صفحه از 482