گذرى بر ابعاد حيات فرهنگى - تمدّنى شيعيان در تاريخ اسلام، به روايت عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 14

4. داشتن جلسات ويژه مناظره علمى‏

مؤلّف بعض فضائح الروافض، سپس با ادّعايى تازه، شيعيان را از جلسات مناظره علمى مطرود، داشته است. ۱ سده‏هاى دوم تا ششم هجرى در تاريخ اسلام، پُر از جلسات مناظره علمى بوده و فرقه‏ها با گرايش‏هاى گوناگون در آن شركت مى‏كرده و همين موضوع، خود يكى از عمده عوامل شكوفايى فرهنگ و تمدّن اسلامى بوده است. مطرود بودن يك گروه خاص، حكايت از ناپذيرفته بودن انديشه آن گروه در جمع گروه‏هاى ديگرِ شكل گرفته در جهان اسلامْ تلقّى مى‏شده است. عبد الجليل قزوينى در پاسخ به اين ادّعا به اين واقعيت تمدّنى اشاره دارد كه وجود مذهب و انديشه‏هاى گوناگون در جهان اسلام، امرى پذيرفته شده است ۲ و بالطبع، شيعه هم جزء مذاهب است كه مى‏تواند مجالس مناظره برگزار كند و در مجالس ديگران هم شركت نمايد.

5. ساخت و ساز نهادهاى علمى شيعه در عهد سلجوقيان‏

مؤلّف بعض فضائح الروافض در ادّعاى ديگر خود اعلام كرده كه در روزگار سلجوقيان، ساخت نهادهاى علمى به شيعيان داده نشد. ۳گويا مؤلّف مى‏خواهد با بيان اين ادّعا، تحقير و بى‏ارزش بودن جامعه شيعيان را در دولت سلجوقيان سنّى مذهبْ نشان دهد و علّت اين ممانعت را مثلاً بى‏مبنايىِ مكتب شيعه به طور پنهان نتيجه بگيرد؛ امّا عبد الجليل قزوينى، زيركانه با ارائه نمونه‏هايى از موارد ساخت و ساز نهادهاى علمى از سوى سلاطين سنّى مذهب سلجوقى، ادّعاى مؤلّف را باطل كرده است. عبد الجليل، ضمن اشاره كلّى به وجود مدارس و موقوفات آنها در برخى شهرهاى ايران و شام و

1.... در مجالس مناظرات شيعه را تمكين نكردندى (همان، ص ۳۳).

2.... دور نباشد كه مذاهب شيعه بخشيده شده است و مجالس هر يك پيداست و هر طايفه به جاى خود گويند اگر حنفى را محفلى باشد كه شافعى مذهبى را آن جا تمكين نكنند يا در محفل شافعيان حنفى را گوش ندارند، نقصان مذهب و اعتقاد نكند (همان، ص‏۳۳).

3.... به روزگار سلطان ملكشاه و سلطان محمّد - قدّس اللَّه روحهما - نگذاشتند كه اينان مدرسه و خانقاه سازند (همان، ص ۳۴).

صفحه از 34