گذرى بر ابعاد حيات فرهنگى - تمدّنى شيعيان در تاريخ اسلام، به روايت عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 15

عراق، ۱ به تفصيل از شهر رى ياد كرده و نقش سلاطين سلجوقى را در بنيان‏گذارى ۲ و يا تعمير ۳مدارس و نيز خانقاه‏هاى شيعى ۴ را به همراه آداب و رسوم موجود و نيز برپايىِ آموزش‏هاى علوم دينى در آنها را ياد كرده است. ۵
جالب آن كه عبد الجليل قزوينى در نقل اين شواهد توانسته است اصل تساهل و تسامح را نسبت به شيعيان و سادات از سوى دولت سلجوقى نمايان سازد و يكى از علل مهم شكوفايى تمدّن اسلامى را آشكار نمايد؛ چرا كه با وجود جهتگيرى مذهبى سلجوقيان به نفع اكثريت اهل سنّت، امّا آنها رعايت اقليت شيعه اماميه را كرده و توانسته‏اند اصل رقابت علمى در درون تمدّن اسلامى را در حكومت خود، شاداب نگه دارند.
هم‏چنين او توانسته غيرمستقيم علم‏جويى و علم‏دوستى و وجود عالمان و استادان

1.... اگر به تحصيل و تعديد مدارس سادات مشغول شويم در بلاد خراسان و حدود مازندران و شهرهاى شام از حلب و هرات و از بلاد عراق چون قم و كاشان و آبه كه مدارس چند است و كى بوده است و اوقاف چند دارد طومارات كتب خواهد شد (همان، ص‏۳۴).

2.... اوّلاً مدرسه بزرگ سيّد تاج‏الدين محمّد كيسكى... نه در عهد طغرل بزرگ - سقاه اللَّه رحمته - كردند؟ و در آن جا مدرسه شمس الاسلام حسكا بابويه... نه در عهد دولت اين دو سلطان كردند؟ دگر مدرسه‏اى ميان اين دو مدرسه متعلّق به سادات... نه هم در عهد سلطان محمّد فرمودند؟ و مدرسه‏اى به دروازه آهنين... در آن عهد دولت سلطان ملكشاهى كردند و مدرسه فقيه على جاسبى به كوى اصفهانيان... نه در عهد سلطان سعيد ملكشاه فرمودند؟ و مدرسه خواجه عبد الجبار مفيد... نه در عهد مبارك ملكشاهى در روزگار بركيارق كردند؟... مدرسه كوى فيروز نه در عهد اين سلاطين بنياد كردند (همان، ص‏۳۵).

3.... خواجه امام ابو اسماعيل حمدانى به اصفهان رفت پيش سلطان محمّد و... مدرسه‏اش در فتنه خراب كرده بفرمود تا عمارتش كردند و كرسى نهادند و او با سر قاعده و رسم خود رفت و اين مدرسه، هنوز معمور مشهور است (همان، ص‏۲۶).

4.... و خانقاه امير اقبالى نه در عهد كريم غياثى كردند؟ و خانقاه على عثمان... نه در عهد سلطان ملكشاه فرمودند و هنوز معمور مشهور است...؟ (ص‏۳۶).

5.مثلاً ... قرب نود سال است كه در آن جا ختمات قرآن و نماز به جماعت هر روز پنج‏بار، و مجلس وعظ هر يك هفته دوبار و يك بار، و در اين مدرسه موضع مناظره و نزول مصلحان در آن جا كه مجاوران اند از اهل علم و زهد و سادات و فقهاى غريب كه رسند و باشند... (همان جا).

صفحه از 34