گذرى بر ابعاد حيات فرهنگى - تمدّنى شيعيان در تاريخ اسلام، به روايت عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 16

و متعلّمان شيعى را چنان مهم نشان دهد كه سلاطين سلجوقى سنّى نتوانسته‏اند آنها را ناديده بگيرند، بويژه كه سلاطين سلجوقى، به عقيده اكثريتْ وابسته بودند. ۱

6. تدوين كتاب‏

از ديگر مدّعيات مؤلّف بعض فضائح الروافض، آن است كه شيعيان فقه ندارند. ۲ عبد الجليل از راه اثبات كتاب‏هاى فقه و وجود كتاب‏خانه‏هاى فراوان در نزد عالمان شيعه، اين ادّعا را نقض كرده است. او كتاب‏هاى معروف‏تر و متداول‏تر در نزد علماى شيعه را شمرده است ۳ و بسيار طبيعى است كه اگر در ميان گروهى كتاب و كتاب‏خانه باشد، بويژه در فقه، چگونه مى‏شود كه دانش فقه وجود نداشته باشد؟!
اين استدلال عبد الجليل، بسيار عالى است. او هم مى‏تواند رواج دانش فقه را در ميان شيعيان اثبات كند و هم پختگى‏آنها را در اين دانش، پيش چشم ما نهد، بدان اندازه كه توانسته‏اند در دانش فقه، كتاب تدوين كنند و توليد كتاب از مهم‏ترين مظاهر نقش‏آفرينى در يك تمدّن است.

7. كرسى تدريس و تربيت شاگرد

مؤلّف بعض فضائح الروافض، امر تدريس علوم را در ميان شيعيان مرسوم نمى‏داند. ۴عبد الجليل اين ادّعا را نيز برنتافته و كرسى‏هاى تدريس استادان بزرگ شيعه را از سده‏هاى پيش از خود تا روزگار خويش نام برده است ۵و ضمن نشان دادن تداوم

1.... اين گفته منع كردند از مدرسه و مسجد حاشا عنهم صلاتهم فى اعتقادهم (همان، ص‏۳۷).

2.... رافضيان را درس فقه و شريعت نباشد (همان، ص‏۳۸).

3.... چون مقنعه و عويص و فرائض و مصباح مرتضى و شرايع على حسينان و من لايحضره الفقيه و كتاب علل الشرايع و عمل يوم و ليله و هدايته المسترشد و المراسم العلويه فى الاحكام النبويه و الجمل و العقود و كتاب المغنى فى الفقه به دو جلد و كتاب فقه القرآن به دو جلد و مناسك الزيارات و كتاب عروض العدوى و كتاب وفاق العامه و الخاصه و كتاب المهذب ابن البراج و كتاب المتمسك بجبل آل محمّد (همان، ص‏۳۸).

4.... ايشان را درسى نباشد (همان، ص‏۳۹).

5.... مرتضى بغداد... در عهد خلفا بنى عبّاس مدرس بود (همان، ص‏۳۹). شيخ مفيد پيش از او مناظرات رفيع كره و تصنيفات كرده... فضل و بزرگى شيخ كبير بوجعفر بابويه... از تصانيف و وعظ و درس از رى تا بلاد تركستان و ايلاق اثر علم اثر آشكار... نوبختيان و محمّد بن شاذان كه فضل ايشان در جهان ظاهر است و ذو الفخرين مرتضى قمى كه از تصانيف و خطب او سرمايه است و... از متأخّران هم خواجه بوجعفر دوريستى و ابو الفرج حمدانى و... و غير اينان از متقدّمان و متأخّران كه به ذكر همه كتاب مطوّل شدند كه مدرّس و متكلّم و فقيه و عالم و مقرى و مفسّر بودند (همان، ص‏۴۱).

صفحه از 34