گذرى بر ابعاد حيات فرهنگى - تمدّنى شيعيان در تاريخ اسلام، به روايت عبد الجليل رازى در «نقض» - صفحه 9

در اين متن، دو بخش از اجزاى مهم يك تمدّن، در قالب گفتمان كلامى به گفتگو پرداخته‏اند. مؤلّف بعض فضائح الروافض خواسته يا ناخواسته، دانسته يا ندانسته، با ادبيات ويژه خود - كه مى‏توان گفت بخش مهم آن را عبد الجليل در درون متن نقض قرار داده - ، موضوع نوشته خود را از آغاز، گسترده در نظر گرفته و صرفاً به طرح ايرادهاى عقيدتى و معهود كلامى، بر ضد عقيده مطرود خود نپرداخته است؛ بلكه كوشيده تا عقيده مطرود خود را در متن واقعيت تاريخى ديده و آن را تا سرچشمه‏هاى پيدايش در آغاز تاريخ اسلام دنبال كند و ضمن اثبات ناخواسته تداوم تاريخى اين عقيده، موضوع را تا زمان خود پيگيرى نمايد.
همين سبك تدوين متن بعض فضائح الروافض، هر پاسخ دهنده‏اى را به تقابلى مناسب با خود فرا مى‏خواند؛ كارى كه عبد الجليل قزوينى نيز در متن خودپرداخته‏اش با عنوان نقض انجام داده و به فراخور آن متن گسترده و نفوذ فراوانش در ميان عامّه شيعيان، ۱ متنى با موضوعات فراوان فراكلامى فراهم كرده است تا بتواند رقابتى هم‏سطح با آن متن و موضوعاتش داشته باشد.
بنا بر آنچه گفته شد، مى‏توان ادّعا كرد كه مؤلّف بعض فضائح الروافض كوشيده تا در قالب دعاوى كلامى، هويّت تاريخى و اجتماعى جامعه شيعيان را به نقد بكشاند و نقش‏هاى مثبت آن را اندك و كم‏رنگ ۲ جلوه دهد و گاه با واژگانى تمسخرآميز به مقصود خويش برسد ۳ و در برابر و هم‏زمان، جنبه‏ها و نقش‏هاى منفى جامعه شيعيان

1.... در محافل كبار و حضور صغار بر طريق تشنيع مى‏خوانند و مردم عام غافل از استماع آن دعاوى بى‏بيّنت و معانى متحيّر مى‏مانند (همان، ص‏۲).

2.مانند اين عبارت: ... در اين فتوح على و فرزندانش كجا بودند كه يك ده نه در مشرق و نه در مغرب استدند و خود حاضر .... و يك علوى در اين غزاها اوّل و آخر نبود.... از فرزندان او در دين هيچ اثر پيدا نشد (همان، ص ۱۵۳).

3.مانند اين عبارت: ... در همه روى زمين از اهل اسلام از ائمّه سلف و قضات و مقريان... هر كسى در علم دينى دستى داشته است... اختيار مذهب رفض نكرده‏اند مگر شرذمه مجهول كه به زندقه مذهب و حبّ رياست و پيروى از شهوت و فسق و فجور معروف بودندى... (همان، ص ۱۸۴).

صفحه از 34