جغرافياى رى و قزوين در كتاب نقض - صفحه 258

والخيرات، وهى محطّ الحاجّ على طريق السابله وقصبة بلاد جبال.۱
و آن - رى - شهرى مشهور و يكى از امّهات بلاد و شهرهاى سرشناس است. داراى ميوه‏ها و نعمت‏هاى فراوان، منزلگاه حاجيان است به راه سابله، و مركز بلاد جبال است.

2. وابستگى منطقه‏اى رى‏

رى از نظر شأن سرزمينى و محدوده سياسى و جايگاهش در مجموعه كشورى و منطقه‏اى، از اهميت ويژه‏اى برخوردار بوده است. اين سامان در ادوار مختلف تاريخى، وابستگى تقسيمات كشورى و ناحيه‏اى خاصى را سير كرده است كه اين چنين است: پيش از اسلام: از شهرهاى بزرگ ماد، ماد راگيانا، ماد پايين، رَگَ، پَهله، پادوسپان شمال؛ بعد از اسلام: از نواحى جبال (كوهستان)، ديلم و طبرستان، خراسان، عراق عجم، عراق، خره رى، تومان رى، الكاى رى، بيگلربيگى رى، دار الخلافه تهران، ولايت تهران، استان دوم، استان مركزى و استان تهران.۲
در بررسى تاريخى اين نواحى روشن مى‏شود كه بيشتر مورّخان و جغرافى‏دانان در اكثر ادوار تاريخى، رى را از نواحى ماد يا جبال عراق عجم برشمرده‏اند. هر چند در پاره‏اى از مقاطع، به خاطر سلطه حكومت‏ها و يا تغيير تقسيمات كشورى، اين چنين نبوده است. يا در مقاطعى از تاريخ، رى از نظر تقسيماتى، در شمار نواحى خاصّه و تيول واحدهايى از نظامِ وقت كشور محسوب مى‏شده است.۳
جبال يا عراق عجم - كه منطبق با ماد بزرگ است - مشتمل بر نواحى مركزى و غربى ايران است. اين نواحى در خلال چندين سده نخستين اسلامى، جبال يا قهستان و عراق خوانده مى‏شد،۴ و در عصر عبد الجليل قزوينى و پس از آن نيز ادامه داشت.

1.معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۱۶.

2.جغرافياى رى، على ملكى ميانجى، ص ۱۰۶.

3.همان جا.

4.همان، ص ۱۱۷ - ۱۲۳. يادآور مى‏شود كه قهستان معروف متعلق به ناحيه مركزى و غربى بوده است و قهستان ديگرى در جنوب خراسان قرار داشته است.

صفحه از 290