كرده است: اشاعره، كُلّابيان، مجسّمه، مشبّهه، نجاريان، معتزله، مجبّره، قدريّه، زعفرانيه، ناصبيان، خوارج، ملاحده، معتزليان، حنفيان، اصحاب حديث، جهميان، صفاتيان، مياقليان، حنبليان، شافعيان، زيديه، شيعه اخباريه و اصوليه.۱
كريمان در يك جمعبندى در باره جغرافياى مذهبى محلههاى رى نوشته است:
قسمتى از مغرب باطان، در رشقان، در عابس، در مصلحگاه، دروازه آهنين، دروازه جاروب بندان، ديرينه قبه، قسمتى از شمال و جنوب روده، زامهران، زعفران جاى، فخرآباد، قسمتى از مشرق فليسان، كاهدوزان، كوى اصفهانيان، كوى فيروزه، ناهك يا ناهق، مشهد امير المؤمنين، سرداب از محلههاى شيعهنشين رى بودند.۲ قسمتى از مشرق باطان، پالانگران، جيلاباد، در شهرستان، در كنده، مركز روده يا قطب روده، رويان، ساربانان، سراى ايالت، سيزين، مهدى آباد هم از محلههاى سنّىنشين رى به شمار مىرفتند. ۳
در صحّت برخى از اين اظهارات مرحوم كريمان، ترديدى نيست؛ امّا بخشى از آنها نيازمند تحقيق و بررسى و عرضه شواهد و قراين متقن است. در اين راستا اگر نام برخى از محلّهها را برگرفته از شهرهاى مبدأ مهاجرت يا به خاطر آمد و شد اهالى آن شهرها از دروازه و محلّههاى ياد شده بدانيم،۴ انطباق مذاهب شهرهاى مبدأ با محلاّت هم نام، هماهنگ نيستند. براى نمونه، در مذاهب محلّههاى رويان و گيلاباد دقّت شود.
6. ساختار شهرى رى در گذشته
پهنه شهر باستانى رى از نظر قدمت و تازگى، به دو بخش ممتاز تقسيم مىگردد: رى كهنه باستانى و رى مستحدث ادوار بعد. بخش نخستين را «رى برين» يا «رى عليا»
1.ر. ك: نقض، ص ۴۵۷ - ۵۵۰ و در صفحات بسيار ديگر.
2.رى باستان، ج ۲، ص ۸۸.
3.همان جا.
4.همان، ج ۱، ص ۱۹۷.