بازار طولانىاى بوده است كه قسمت علياى آن را سر روده يا رأس الروده، و ميانه آن را قطب روده يا وسط روده و پايين آن را اسفل روده مىگفتهاند.۱ قسمتى از شمال و جنوب روده، شيعه مذهب بودهاند و مركز روده يا قطب روده، سنّىنشين بوده است.۲ در نقض آمده است:
پندارى نديده و نشنيده است كه مناقبخوانان در قطب روده ... همان خوانند كه به در زاد مهران... .۳
رويان: ياقوت، رويان را يكى از محلاّت رى نوشته است؛ ۴ امّا در نمايه كتاب نقض، اين نام نيامده است.
زادمهران: محلّه مهران، از اماكن مشهور و معروف رى باستان و از مراكز شيعيان آن شهر بوده است.۵ در نقض، شش مورد از اين مكان نام برده است. از جمله نوشته است:
لشكر آل مرتضى دانى كه باشند؟ شيرمردان فليسان ... سادات در زامهران... .۶
زعفرانجاى: شيعيان در اين مكان، عزادارى مىكردند. عبد الجليل رازى با اشاره به عزادارى باشكوه شهاب مشّاط سنّى مذهب اشاره كرده و نوشته است:
زيادت از آن بود كه به زعفرانجاى كنند شيعت... .۷
قوامى رازى در مرثيهاى گفته است:
آرَد به زعفران جا هر سال گريههاآن زعفران كه خاصيتش خنده آوَرَد.۸
ساربانان: اين محلّه از اماكن آباد سنّىنشين رى بوده و بازار ساربانانى در آنجا قرار داشته و نهر جيلانى يا گيلانى و قنات شاهى، آنجا را مشروب مىكرده و به وسط شارستان مىرفتهاند.۹ياقوت آن را با واژه «سَربان» به عنوان محلّهاى در رى آورده و
1.نقض، ص ۴۳۷.
2.رى باستان، ج ۱، ص ۲۲۰.
3.همان، ج ۲، ص ۸۸.
4.نقض، ص ۷۴.
5.برگزيده مشترك ياقوت حموى، ص ۱۰۲.
6.رى باستان، ج ۱، ص ۳۰۳.
7.همان، ص ۳۷۳.
8.ديوان قوامى رازى، ص ۱۶.
9.رى باستان، ج ۱، ص ۱۹۸.