جغرافياى رى و قزوين در كتاب نقض - صفحه 283

به قرعه، و وزير او دهخداى اعرابى و خاندان او با رفعت و تمكين... همه شيعى و معتقد. ۱
بنابر شواهد تاريخى، در عصر جعفريان شيعى و پس از آنان، اكثريت ناحيه قزوين، سنّى‏مذهب بودند و تا چندين سده، اين وضعيت تداوم داشت تا سرانجام همه مردم اين سامان به تشيّع گرويدند. عبد الجليل قزوينى رازى، ضمن برشمردن مناطق شيعه و سنّى، نوشته است:
بعضى از قزوين و نواحى آن... همه شيعىِ اصولى و امامتى باشند. ۲
همچنين وى نوشته است:
اهل قزوين، سنّى و شيعه به تقرّب به زيارت ابو عبد اللَّه الحسين بن الرضا عليه السلام شوند.۳
نيز برخورد هجوآلود مؤلّف نقض با مردم قزوين، بيانگر اكثريت مذهبى سنّى قزوين در آن عصر است. وى در دو مورد، قزوينيان را با اوصاف گبريان‏۴ و گبركان‏۵ ياد كرده است و در يك مورد نيز در شمار مناطق سنّى‏نشين نام برده است.۶
حمد اللَّه مستوفى، مورّخ و جغرافى‏دان نيمه نخست سده هشتم نزديك به يك و نيم قرن پس از عصر عبد الجليل رازى، در باره جغرافياى مذهبى شهر قزوين نوشته است:
مردم نواحى قزوين، اهل زهرا و بعضى دشتبى و ابهر رود شيعى باشند و مردم ناحيت بشاريات و سفح حنفى و ديگر نواحى شافعى مذهب‏اند. ده اك قاقزان و دستجرد سفح در خفيه، مزدكى باشند. و تمام مذاهب، در مذهب خود به غايت صلب باشند.۷
عصر جعفريان شيعى، يكى از دوران‏هاى عظمت قزوين به شمار مى‏رود. در اين دوران، استان قزوين و استان زنجان و بخشى از استان‏هاى گيلان و آذربايجان شرقى

1.نقض، ص ۲۲۵.

2.همان، ص ۴۵۹.

3.نقض، ص ۵۸۹.

4.همان، ص ۴۳۸.

5.همان، ص ۵۹۵.

6.همان، ص ۶۰۱.

7.تاريخ گزيده، ص ۷۷۸.

صفحه از 290