جغرافياى رى و قزوين در كتاب نقض - صفحه 280

عبارت «رضى اللَّه عنه» آورده است كه قزوين، شوم و ملعون قلمداد شده است.۱ علّامه مجلسى، روايتى را از امام موسى كاظم عليه السلام و ايشان از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نقل كرده است:
قزوين باب من أبواب الجنّة.۲
قزوين، درى از درب‏هاى بهشت است.
شهرت اين نام و صفت قزوين به گونه‏اى است كه يكى از تك‏نگارى‏هاى مبسوط معاصر در باره قزوين، با نام مينودر نگارش يافته است.۳
در كتاب نقض، نام قزوين، 39 بار آمده است و اغلب آنها در ضمن بيان وقوع حوادث به ويژه تقابل با اسماعيليان از اين شهر ياد شده است و بخشى نيز در مورد وضعيت مذهبى قزوين است. يك مورد هم ماهيت جغرافياىِ انسانى دارد و از القاب و اوصاف قزوين با واژه دار السنّة ياد شده است.
... در دار السنّة كه قزوين است ... .۴

4. جغرافياى مذهبى قزوين تا اواخر سده ششم هجرى‏

پس از فتح قزوين توسط فاتحان مسلمان، مردم اين شهر نيز مثل بيشتر مناطق جهان اسلام، مذهب سنّى (مذهب خلفا) را پذيرفتند، امّا بعدها مهاجرت سادات به اين شهر و وجود واليان شيعه، موجب گرايش بخشى از جمعيت اين ناحيه به تشيّع گرديد. مستوفى نوشته است:
يكى از مساجد كهن قزوين، «توت بابكنان» است كه اوّلين نماز جمعه قزوين در اسلام در آن‏جا برگزار شد. اهل شيعه به تصوّر آن‏كه در عهد بنى اميّه در آن مسجد، امير المؤمنين على بن ابى طالب - كرّم اللَّه وجهه - [را ]لعنت كرده باشند، آن مسجد را دشمن دارند.۵

1.معجم البلدان، ج ۳، ص ۱۱۸.

2.بحار الأنوار، ج ۶۰، ص ۲۲۸.

3.ر.ك: مينودر يا باب الجنّة قزوين، سيّد محمّدعلى گلريز.

4.نقض، ص ۱۰۹. نيز، ر.ك: ص ۱۹۳.

5.تاريخ گزيده، ص ۷۸۲.

صفحه از 290