سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 318

نويسندگان نيز كتاب‏هايى مناقب‏محور و يا مناظره‏گونه را مى‏نگاشتند. با بررسى اوضاع اين دوران مى‏توان نتيجه گرفت كه شيعيان فراز و نشيب‏هاى گوناگونى را در اين دوران در رويارويى با سلاطين تجربه كرده‏اند. البته اين دگرگونى‏ها در مناطق جغرافيايى و حكومت‏هاى محلّى، بسيار متفاوت بوده است.

ب. واژه‏شناسى فضايل و مناقب‏

دو واژه «فضايل» و «مناقب» در ادبيات دينى، جايگاه ويژه و پُر كاربردى دارند. با تعريف اين واژگان، آشنا مى‏شويم:
1. مناقِب، جمع «مَنقَبَة» ۱ به معناى كردارِ برجسته، اوصاف حميده، ۲سجاياى پسنديده و معجزه ۳ است. در فارسى هم، صفت و هنرى را كه موجب ستودن ديگران شود «منقبت» گويند. ۴ اين واژه در مقابل «مثالب» به معناى عيب‏ها، زبونى‏ها و كاستى‏هاست.
2. فضايل، جمع «فضيلة» ۵ نيز به معناى برترى‏ها، پاك‏دامنى‏ها و امتيازهاى عالى ۶ است. «فضيلة» در مقابل «نقيضة» به معناى كاستى است. ۷
در عرف محدّثان، به كلامى كه گوياى خصال نيك و اوصاف پسنديده شخصيت‏هاى شناخته شده است، منقبت يا فضيلت گفته مى‏شود و به كتاب‏هايى كه دربردارنده اين‏گونه گزارش‏هاست، «مناقب» يا «فضائل» گويند، مانند، كتاب الفضائل، اثر جابر بن يزيد جعفى (م 128ق)، كتاب مناقب الامام امير المؤمنين، اثر قاضى محمّد بن سليمان كوفى (ق 3ق) و مناقب آل ابى طالب از ابو جعفر محمّد بن على بن شهرآشوب مازندرانى (489 - 588 ق) و فضائل الصحابه اثر احمد بن شعيب نسايى (م 303 ق).

1.اقرب الموارد، ج ۲، ص ۱۳۳۳.

2.لسان العرب، ج ۱، ص ۷۶۸ .

3.مجمع البحرين، ج ۴، ص ۳۵۸ .

4.لغت‏نامه دهخدا، مدخل «منقبت».

5.عمدة القارى، ج ۲۰، ص ۱۱.

6.مجمع البحرين، ج ۵، ص ۴۴۳.

7.الصحاح، ج ۵، ص ۱۷۹۱.

صفحه از 358