سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 323

د. پيشينه مناقب‏نگارى‏

ترتيب تاريخىِ مناقب‏نگارى و مناقب‏خوانى، به روشنى مشخص نيست؛ ولى به نظر مى‏رسد كه در سه سده نخست هجرى، بيان روايات شفاهى، سبب نگارش كتاب‏هاى مناقب گرديد. از سده‏هاى پنجم به بعد بود كه قرائت مناقب اهل بيت از يك كتاب مناقب، به «مناقب‏خوانى» شهره شد. بنا بر اين به نظر مى‏رسد كه اصطلاحات «مناقب‏خوانى» و «مناقب‏خوانان» - كه در كتاب نقض آمده است - ، همان بازخوانىِ منقبت‏ها توسط مناقبيان از روى كتاب‏هاى تأليف شده، به اين سبك است.
مناقب‏نويسى، تقريباً از سبك‏هاى اختصاصى شيعيان است كه از قرن دوم به بعد در ميان ايشان شايع شده است و تنها به مدايح و اوصاف پسنديده اهل بيت عليهم السلام مى‏پردازد. ۱ البته بعدها بعضى عالمان اهل سنّت نيز به همين شيوه، كتاب‏هايى را تدوين كرده‏اند؛ امّا اين كتاب‏ها تنها به مناقب اختصاص ندارند و گاه علاوه بر بخش‏هايى كه اوصاف نيكوى افراد را بيان مى‏كنند، اضافاتى مانند تاريخ زندگانى فرد يا معجزات شخصيت مورد نظر نيز در آنها ديده مى‏شود. مفاد اين كتاب‏ها گاهى به غلو و مبالغه آميخته مى‏شود و مطالب ضعيف و دور از واقعيت هم در آن ديده مى‏شود. بنا بر اين، در استفاده از اين گونه كتاب‏ها مى‏بايست ابتدا از دانايى و توانايىِ نويسنده آن آگاه شد و سپس روايات آن را با بررسى دقيق و موشكافانه مطالعه نمود.
گمانه‏اى بر اين استوار است كه اهل سنّت در مقابل سبك مناقب، شيوه‏اى را با

1.بنا بر نقل نجاشى در كارنامه علمى افراد زير، «كتاب المناقب» وجود داشته است. تمام اين نويسندگان، پيش از سده ششم بوده‏اند: أحمد بن محمّد بن حسين قمى (م ۳۵۰ق)، بكر بن أحمد بن إبراهيم بن زياد (از شاگردان امام جواد عليه السلام)، جعفر بن أحمد بن يوسف أزدى، حسين بن سعيد أهوازى، عبد اللَّه بن أبى خالد، على بن إبراهيم بن هاشم قمى، على بن حسن بن محمّد طائى طاطرى، محمّد بن أحمد بن على بن حسن بن شاذان قمى، محمّد بن أورمة قمى، محمّد بن حسن بن فروخ صفار قمى (م ۲۹۰ق)، محمّد بن عبد الواحد مطرز أبيوردى (م ۳۴۵ ق)، سيّد محمّد بن على بن حسين علوى (زنده در سال ۴۷۸ق)، شيخ مفيد أبو عبد اللَّه محمّد بن محمّد بن نعمان (م ۴۱۳) و نصر بن مزاحم منقرى عطّار كوفى (ر.ك: رجال النجاشى، ذيل عناوين هر يك از اسامى راويان).

صفحه از 358