سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 324

عنوان «فضايل» (برترى‏ها) ابداع كرده‏اند ۱ كه بيشتر به مدايح خلفاى راشدين و برترى‏هاى صحابه مى‏پردازد. ۲ براى نمونه، در كارنامه نگارشىِ افرادى چون احمد بن حنبل (قرن سوم)، احمد بن شعيب نَسايى (قرن چهارم) و ابن‏حجر عسقلانى (قرن نهم)، كتاب‏هايى با عنوان «فضائل الصحابه» ديده مى‏شود.
مثالب، سبك مشتركى است كه شيعه و اهل سنّت، كتاب‏هاى متعدّدى را به اين شيوه تأليف كرده‏اند. گفتنى است كه مناقب و مثالب، يكى از هشت جزء كتاب‏هاى جوامع اهل سنّت است.

ه . كتاب‏هاى مناقب در سده‏هاى ششم و هفتم هجرى‏

آقا بزرگ تهرانى در الذريعة، ده‏ها عنوان كتاب را كه همگى يا با عنوان و يا در موضوع مناقب تدوين شده‏اند، نام مى‏بَرَد. پس از تأمّلى در تاريخ نگارش كتاب‏هاى مناقب، در مى‏يابيم كه بيشتر اين آثار در دو سده شش و هفت هجرى تدوين شده‏اند، به گونه‏اى كه مى‏توان گفت تعداد كتاب‏هاى شناخته شده به اين شيوه نگارشى در اين دو سده، چند برابر تعداد كتاب‏هاى مناقبى است كه در سده‏هاى سوم تا پنجم و همچنين هفتم تا معاصر تأليف شده‏اند. كتاب‏هاى مناقب و فضائل در اين دوران، بيشتر به بيان منقبت‏هاى امام على عليه السلام و همچنين در مرحله بعد، به مناقب اهل بيت عليهم السلام پرداخته شده است. براى دستيابى به كتاب‏هاى مناقب‏محور در اين دو سده، افزون بر جستجوى رايانه‏اى، كليدواژه‏هاى مرتبط در نرم‏افزارهاى علوم اسلامى، مجلّدات مرتبط با موضوعات مناقبى سده‏هاى ششم و هفتم هجرى از كتاب‏هاى الذريعة، موسوعة طبقات الفقهاء و

1.اثبات مقدّم بودن سبك مناقب بر فضايل و يا اختصاص داشتن يقينىِ اين سبك‏ها به گروهى از مسلمانان، دشوار است.

2.مناقب، تنها در باره افراد نگاشته مى‏شد؛ ولى گستره و شمول فضايل، بيش از افراد بوده است؛ چرا كه نويسندگان فضايل، به برترى‏هاى شهرها، قبيله‏ها، مذهب‏ها و ... نيز مى‏پرداختند. براى نمونه، ر.ك: فضائل العرب از احمد بن محمّد اشعرى، فضل الكوفه و فضل قم از سعد بن عبد اللَّه اشعرى و ابن‏عقده، فضائل الشيعة از حسين بن محمّد فزارى و شيخ صدوق.

صفحه از 358