سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 333

انجام شده است. ۱

41. روضة الفضائل‏

نويسنده: نا شناخته (زنده در سال 652ق). مدينة المعاجز از اين اثر در ذيل مناقب أمير المؤمنين عليه السلام گزارش كرده است. ۲

42 - 43. كتاب‏هاى «مناقب الطاهرين فى فضائل اهل بيت المعصومين» و «الأربعون حديثاً فى فضائل أمير المؤمنين عليه السلام»

نويسنده: عماد الدين حسن بن على بن محمّد بن على بن حسن طبرى. به تعبير مؤلّف، مناقب را در تولّا و كتاب ديگرش كامل بهايى يا الكامل فى السقيفة را در تبرّا تدوين كرده است. طبرى در سال 673ق، مناقب را نگاشته است. ۳
افزون بر اين آثار او أربعون حديثا ۴ را نيز به سبك منقبت‏نگارى به زبان فارسى ساده ۵ براى مردم اصفهان نوشته است. وى مى‏نويسد: «در شهر اصفهان بودم و علماى آن بقعه را يافتم كه جمعى تفضيل صحابه مى‏نهادند بر اهل بيت و عترت رسول عليهم السلام، و طايفه‏اى تفضيلِ عترت مى‏نهادند بر صحابه».
مؤلّف به طرفدارى از گروه دوم، چهل حديث از احاديث اهل سنّت را در فضيلت و برترى امام على بر ديگران ذكر مى‏كند. ۶

1.الذريعة إلى تصانيف الشيعة، ج‏۱۵، ص‏۳۴۱، ش ۲۱۷۵.

2.همان، ج‏۱۱، ص‏۳۰۲، ش ۱۷۹۹.

3.همان، ج ۲۲، ص ۳۲۹، ش ۷۳۱۱.

4.همان، ج ۱، ص‏۴۱۴، ش ۲۱۴۳.

5.متن فارسى نگاشته‏هاى او بسيار ساده و روان و نزديك به فهم همگان است، تا آن جا كه گويا او در ساده‏نويسى، تعمّد داشته است، چنان كه در پايان كتاب كامل بهايى گفته است كه نخست اين كتاب را با «عباراتِ مشكله و الفاظ عويصه» نوشته، و چون ديده است كه استفاده از آن براى همگان دشوار است، به نگارش دوباره آن اقدام كرده است («اربعين طبرى»، نجيب مايل هروى، مجلّه مشكوة، ش ۱۲ و ۱۳، ص ۱۱۳).

6.اين كتاب به دست آقاى نجيب مايل هروى در سال ۱۳۶۵ ش، در مشهد تصحيح و چاپ شده است. متن كتاب را مجلّه مشكوة در شماره ۱۲ و ۱۳ (پاييز و زمستان ۱۳۶۵)، ص ۱۱۰ - ۱۴۰، منتشر كرده است.

صفحه از 358