سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 340

3. ويژگى‏هاى محتوايى‏

يك. فضاى مناظره‏

فضاى بيشتر كتاب‏هاى مناقب‏محور را مى‏توان فضاى مناظره دانست. همان گونه كه در فنّ مناظره، حاضر جوابى و اسكات خصم، از اهمّيت به‏سزايى برخوردار است، و گاه فرد مناظره كننده، بيش از آن كه به دنبال بيان درست مطلب باشد، خاموش كردن مخالف را مى‏پسندد، در برخى از كتاب‏هاى مناقب‏محور نيز اين گونه است. بنا بر اين، گاه بعضى از روايات كتاب‏هاى مناقب، از استوارىِ چندانى برخوردار نيستند.

دو. تساهل عمومى‏

تساهل عمومى، در بيان فضائل و مناقب از ديرباز وجود داشته است. حتّى متقدّمان از بزرگان شيعه نيز در بيان مناقب، دچار اين تساهل بوده‏اند.

سه. اسطوره‏سازى‏

زياده‏گويى يا اسطوره‏سازى نيز اشكالى است كه به برخى از راويان و مناقبگويان وارد است. مناقبگويان، گاه كوه سازى از كاه را عملى مقدّس مى‏شمارند و از اين راه، آسيب‏ها و خراش‏هايى را به صورت زيباى تشيّع وارد ساخته‏اند.

چهار. كاربرد واژگان توهين‏آميز

در كتاب‏هايى كه در پاسخ به فرد يا گروه خاصى تأليف شده است، گاه واژگانى توهين‏آميز ديده مى‏شود كه از ساحت نقد علمى به دور است. ۱ البته توهين‏هاى علمى قزوينى رازى در كتاب نقض، تنها خطاب به مخاطبش نويسنده بعض فضائح الروافض است و نه تمام اهل سنّت. اين در حالى است كه مخاطب وى در توهين‏هاى خويش به تمام شيعيان، جسارت كرده است.

1.عبد الجليل در كتاب نقض، بارها به مخاطب خويش توهين كرده است، اگرچه مخاطب او نيز در توهين، پيش‏دستى‏كرده است؛ امّا شايسته نبود كه رازى تلافى كند. قزوينى مخاطبش را معمولاً با عبارات «خارجى ملعون، ناصبى، مجبّر مشبّهى و...» خطاب مى‏كند.

صفحه از 358