سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 341

ز. چرايىِ فزونى مناقب‏نگارى در اين دوران‏

1. عوامل علمى - فرهنگى‏

يك. وجود اختلاف شديد در باره أمير المؤمنين و خلفا

بازخوانىِ مقدّمه كتاب‏هاى منتشر شده در دو سده شش و هفت هجرى، و نوع نگارش‏هاى كلامى اين دوره، نشان از آن است كه مخالفان مذهب تشيّع به شبهه‏پراكنىِ بسيارى روى آورده بودند و در برخى موارد نيز شيعيان، دست از تشيّع كشيده و افراد مايل به شيعه نيز از حقْ رويگردان شده بودند. اين اختلافات - كه ناشى از تلاش‏هاى عالمان عامّه بوده - ، در آثار متعدّد اين دوران به خوبى نمايان است. ابن شهر آشوب (م 588 ق) مهم‏ترين انگيزه خود را از نگارش كتاب مناقب آل ابى‏طالب همين نكته مى‏داند:
محمّد بن على بن شهرآشوب مازندرانى گويد: هنگامى كه كفر و ناسپاسى دشمنان و خوارج را نسبت به امير المؤمنين ملاحظه كردم و در يافتم كه شيعه و سنّى در شخصيت آن حضرت اختلاف دارند و بيشتر مردم، از ولايت اهل بيت رويگردان هستند و از يادكرد ايشان گريزان و به علوم اهل بيت طعنه مى‏زنند و نسبت به اظهار محبّت به ايشان اكراه دارند، از خواب غفلت بيدار شدم و اين جريانات توفيقى شد تا احوال برايم آشكار شود و به مسائل و اقوال اختلافى واقف شوم و به سراغ منابع عامّه رفتم و ملاحظه كردم كه اين مطالب، برگرفته از روايات عامّه است كه مشحون از احاديث مورد اختلاف، و اخبار مضطربى است كه از راويانى ضعيف و مجروح با گرايش‏هاى ناكثين، قاسطين، مارقين، خاذلين، واقفه، خوارج و شاكّين گزارش شده است و «وما آفة الأخبار إلّا رواتها؛ راويان، تنها آفت روايات هستند»؛ چه اين كه اين گروه از عالمان عامّه، گرد هم آمده‏اند تا نور الهى را خاموش سازند. آيا نديدى كه پاك‏ترين‏هاى ايشان، حديث انگشتر و قصّه غدير و خبر طير و روايات مربوط به آيه تطهير را از آثارشان حذف كرده‏اند؟ ... و خوب‏هايشان هم به احاديث «أنا مدينة العلم و على بابها، و حديث لوح» ايراد مى‏گيرند؟ مشهورترين‏هاى ايشان نيز از نقل حديث

صفحه از 358