ذمّى غير مسلمان فرض كرده كه در بدو آشنايى با مسلمانان، با اختلافات گوناگون مذاهب اسلامى روبهرو مىشود و سعى مىكند تا از بين متون اكثريت مسلمانان يعنى اهل سنّت، حق را بيابد. ۱ بنا بر اين، جمعى از نويسندگان با انگيزه حلّ اختلافات، قدم به عرصه مناقبنگارى گذاشتهاند. چه بسا اين گروه، نگارش خود را فرا مذهبى مىدانستند و بر اين باور بودند كه اگر هر كدام از عامّه نيز با رويكرد انصاف، اين آثار را مطالعه كنند، نگاهشان تغيير خواهد كرد.
دو. دانشافزايى شيعيان
تبليغات دستگاههاى حاكمان از يك سو و نشر روايات فضايل صحابه و فرافكنى عالمان عامّه از سوى ديگر سبب مىشد كه رسانههاى اصلى، همواره مروّج انديشه عامّه باشند. افزون بر اين، سختگيرىهاى حاكمان بر شيعيان نيز در اين دو سده، بسيار مشهود بوده است. اين مجموعه عوامل، سبب رويگردانى بيشتر مردم از ولايت شده بود. ۲
به نظر مىرسد كه گروهى از مناقبنويسان در اين دوران، با هدف حلّ اختلافات شيعه و سنّى، به نگارشهاى مناقبمحور روى آوردهاند. برخى نظير ابن بطريق و ابن شهر آشوب، به اين نكته تصريح كردهاند. البته گروهى ديگر نيز براى حفظ انديشههاى شيعى و پاسدارى از كيان تشيّع، دست به قلم گرفتهاند. گروه دوم، اصرارى بر نقل مطالب از منابع عامّه نداشتهاند، هرچند از باب «الفضلُ ما شَهِدَت به الأعداء» كه يعنى فضيلت آن است كه دشمنان نيز به آن اعتراف كنند، گاه به سخنان عامّه نيز توجّه كردهاند. تلاش طبرى در بشارة المصطفى، بيشتر تلاشى درونگروهى است. اين دسته از نويسندگان، به هدف دانشافزايى شيعيان، آثارى را خلق كردند تا
1.ر.ك: الطرائف، ج۱، ص ۳.
2.مناقب آل ابى طالب، ج ۱، ص ۱۳. ابن شهرآشوب در گزارش از اين دوران مىنويسد: «[در اين دوران... ]و بيشتر مردم از ولايت اهل بيت رويگردان هستند و از يادكرد ايشان گريزان و به علوم اهل بيت طعنه مىزنند و نسبت به اظهار محبّت به ايشان اكراه دارند.