سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 344

شيعيانى را كه از ضعف عقيدتى برخوردارند، در مقابل هجمه‏هاى دشمنانْ مجهّز كنند. شيخ محمّد بن على طبرى (زنده در سال 553ق) در ديباچه كتاب بشارة المصطفى لشيعة المرتضى مى‏نويسد:
... امّا آنچه سبب شد كه من اين كتاب را سامان دهم، اين است كه مشاهده كردم جمع كثيرى و گروه بسيارى كه آنها را شيعه مى‏نامند، تشيّع را نمى‏شناسند و مرتبه و مقام آن را نمى‏دانند و حقش را اداء نمى‏كنند و حرمتش را پاس نمى‏دارند. حال آن كه بر عاقل واجب است كه اگر با چيزى همراه است، آن را به خوبى بشناسد تا اگر محترم است، بتواند به خوبى اكرامش كند و اگر عزيز است، عزيزش دارد و آن را از پلشتى‏ها نگاه دارد. من اين كتاب را گرد آوردم تا مجموعه‏اى باشد از مباحثى كه در بردارنده منزلت تشيّع و درجات شيعه و كرامات اولياى الهى يعنى ائمّه اطهار باشد. ۱

سه. مناظره و پاسخگويى به عالمان عامّه‏

يكى ديگر از عواملى كه سبب فزونى كتاب‏هاى مناقب‏محور و نظير آن در اين دوران شد، پاسخگويى به عالمان عامّه بوده است. شيوه پاسخگويى‏ها گاه به صورت مناظره نظير كتاب نقض و الاحتجاج و گاه به صورت بيان مناقب از منابع عامّه نظير مناقب آل ابى طالب و العمدة بوده است.
در همين راستا، عبد الجليل قزوينى رازى، كتاب نقض، ابو منصور طبرسى (م‏500ق) كتاب الاحتجاج، ابن رزّيك المصرى (م‏556ق) كتاب الاعتماد فى الرّد على أهل العناد، فخّار بن معد موسوى (زنده در سال 630ق) كتاب الحجّة على الذاهب إلى تكفير أبى طالب (ايمان أبى طالب) و محمّد بن حسين رازى (زنده در سال 658ق) كتاب نزهة الكرام و بستان العوام (به فارسى) را نگاشته‏اند.
همچنين كتاب بناء المقالة الفاطمية فى نقض الرسالة العثمانية اثر ابو الفضائل احمد بن موسى بن طاووس (م 673 ق)، از مهم‏ترين آثارى است كه در پاسخگويى به

1.مناقب آل ابى طالب، ج ۱، ص ۱۳.

صفحه از 358