سيطره سبك مناقب‏ نگارى در «سده ششم و هفتم هجرى» - صفحه 348

آنچه على كرده است، همه از امثال آن است كه دگر آدميان كرده‏اند و بر امثال آن قادر باشند، و آنچه آدميان بدان و امثال آن قادر نباشند چون خلق اجسام عالم و اعراض مخصوصه، على نيز بر آن قادر نباشد و جنس آن، داخل نباشد تحت مقدور بشر. ۱
كتاب نقض به خوبى بازگو كننده تضعيفات گسترده عامه نسبت به رواياتى است كه در متون خودشان آورده‏اند. در بخشى ديگر، عبد الجليل به نويسنده مخالف خويش - كه بر روايات مناقب خرده گرفته و آن را تضعيف نموده - اين گونه پاسخ مى‏دهد:
و امّا آن خبر كه رد كرده است و تعجّب نموده كه از اُمّ سلمه روايت كرده‏اند دگر باره به حساب كورتر است كه راويان خبر، بيشتر سنّى و حنفى‏اند و در كتب فريقين ظاهرتر است كه در كتب شيعت، اوّلاً راوى اين خبر، قاضى بو بكر احمد بن كامل بن خلف است سنّى بوده است كه او روايت كرده است از قاسم بن العبّاس المعشرى و هم شيعى نيست، و او روايت كرده است از زكريّا بن يحيى الخزّار المقرى كه عدلى مذهب بوده است كه او روايت كرده است از اسماعيل بن عبّاد كه او روايت كرده است از شريك، و شريك از منصور، و منصور از ابراهيم، [و ابراهيم ]از علقمه [و علقمه‏] از عبد اللَّه عبّاس پدر خلفا كه گفت: خرج رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله فلم يلبث أن جاء علىّ عليه السلام و اين حديث بطوله زيادت از آن است كه ناصبى آورده است اين راويان بر اين وجه از مصطفى در حقّ على روايت كرده‏اند كه به ذكر خبر و معنى آن كتاب بيفزايد. رسول گفته است، و اُمّ سلمه شنوده است و روايت كرده، و گر چهار هزار خبر را راوى عايشه مى‏شايد و يكى مردود نيست؛ اُمّ سلمه فاضل‏تر است و بزرگ‏تر از بسيارى از زنان رسول، مگر بدان مردود باشد كه او را با على و فاطمه و آل ايشان خصومتى و عداوتى نبوده است؟ ۲

- تحريف روايات مناقب‏

يكى از دلايل يا محورهاى پاسخگويى شيعيان به عالمان عامّه، تحريف روايات

1.نقض، ص ۷۸.

2.نقض، ص ۶۰۰.

صفحه از 358